Spring til indhold

Basis-materialer – mit “rugbrød” – del 1

Jeg har sat små skilte til skabene i billedkunst. Papir-skabet, karton-skabet, linol/malings-skabet …. Og “rugbrødsskabet”, som jo slet ikke indeholder rugbrød, men alt det, der er det basale i samlingen: lim, sakse, farver o.lign.

SKAB

Jeg får af og til spørgsmål om materialerne, så her vil jeg præsentere dem lidt nærmere.

 

sakseSAKSE

Jeg har købt dem hos Tiger – for en 10’er stykket. Det er en rimelig kvalitet til en fin pris.

tegneblyanter

TEGNEBLYANTER

Ingen favoritmærker. Tegneblyanter mærkes efter hvor bløde de er – altså hvor sort de tegner. I skabet ligger altid 6B, 2B og HB.

Jeg køber som regel også nogle æsker af de billigste skoleblyanter, og dem lægger jeg længst fremme, så dem, der bare skal bruge en blyant, ikke får fat i de dyrere tegneblyanter.

Se f.eks. Kaktusser tegnet med blyant og grafitstift.

grafitstifter

VANDOPLØSELIGE GRAFITSTIFTER

Jeg bruger dem ikke så ofte, men de er super gode at have, hvis man vil have større områder farvet med “blyantsfarve” eller hvis man vil lave laveringer på en blyantstegning.

Se f.eks. Kaktusser tegnet med blyant og grafitstift.

neocolor

CARAN D’ACHE NEOCOLOR

De fås både som oliekridt og vandopløselige. Der er forskellige fordele ved begge typer, men jeg anbefaler, at man ikke køber begge slags, for så går der MANGE timernes at sortere dem – her taler jeg af erfaring! Hvis du en portion blandede farver, kan du kende oliekridtene på at de er kantede (de ser runde ud, men hvis du triller dem mellem fingrene, kan du se, at der er 12-16 kanter).

På skolen har vi valgt de vandopløselige. De er nemmere at rydde op efter, da alle streger kan tørres af med en klud. Vælger man oliekridtene, kan man arbejde med akvarel ovenpå, hvor kridtet vil skye vandfarven (f.eks. tegne stjerner med gult oliekridt og male blå himmel hen over). Streger fra oliekridt tages nemmest af bordet med et viskelæder eller en microfiber-svamp.

Se isvaflerne, hvis du vil se billeder lavet med neocolor.

lyra ferby

LYRA SUPER FERBY

Farverne har masser af farvepigmenter (dvs. smitter godt af). De er bløde og gode at blande. Hvis man maler oven på andre farver med de lyse farver, glitter man farverne sammen. Jeg kalder det at “smelte dem sammen”.

Husk også nogle gode blyantspidsere.

På et tidspunkt fik jeg købt Groove-versionen med gribehuller. Dem kan jeg ikke anbefale. De er ikke så bløde og gode at blande som Ferby’en, og så er stiften i øvrigt tyndere, så man får ikke så meget for pengene.

Se hvordan vi bruger dem f.eks. i Hanne Bach parafraserne.

soft pastel og panpastel

PASTELKRIDT/SOFT PASTEL

Jeg har ikke arbejdet med pastelkridt så længe med børn i skolen, men jeg elsker det. Godt nok støver og griser det lidt, men farverne stråler meget smukt. Først købte jeg nogle billige kridt jos Bilka, men har suppleret med nogle af bedre kvalitet af mærket Gallery.

Se hvordan vi har brugt dem i “et stykke kage?”

Allerhelst ville jeg dog have de relativt nye PanPastel som er fantastisk at arbejde med (se her og her), men som jeg ikke har fået råd til endnu. De griser næsten ikke og er gode at blande.

neopastel

FED OLIEPASTEL

Lige nu har jeg købt nogle billige, men jeg ønsker mig nogle af bedre kvalitet der kan blandes smukkere og “krummer” knapt så meget. Jeg overvejer Neopastel fra Caran D’ache, men har ikke haft plads i budgettet endnu.

Se 1.klasses dessertglas i oliepastel.

lim

LIMSTIFTER – Ingen favoritmærker.

limlak

LIMLAK

Bruges bl.a. til collager, hvor man både “maler” under og over papirstumperne.

Se f.eks. cupcake collage af 4.klasse

 

 

“Stay tuned” og se næste post om maling, akvarel mm.

Print Friendly, PDF & Email

5 tanker om “Basis-materialer – mit “rugbrød” – del 1”

  1. Hej Fru billedkunst.
    Tusind tak for en inspirerende og på mange måder dejlig dag den 19/9 i Roskilde.
    Karton – kan du ikke skrive nøjagtig hvad det hedder og vejer. Jeg har købt noget kopikarton men det er meget glat.
    Har iøvrigt lige været på Sorø kunstmuseum, hvor vi så et spændende nyt maleri, som jeg vil prøve at lave et forløb om.
    Hilsen Karen Lise

  2. Vi har både oliekridt og vandopløselige caran d’ache farver, og du har helt ret – det giver et stort sorteringsarbejde! 😉 Jeg bruger selv mest oliekridt i min undervisning, men synes det er rart at have akvarelkridt også som supplement til de flydende akvarelfarver, som jeg er gladest for at bruge. Så næste gang der skal købes ind, må jeg finde et andet mærke akvarelkridt. 🙂

    Jeg sværger også til Tombow. De fedter ikke nær så meget som de andre, er nemme at arbejde med og tørrer ikke så nemt ud. 🙂

    Hvad angår sakse, så holder jeg øje med, hvornår cchobby har tilbud på saksesæt, hvilket de har jævnligt og får på den måde fyldt op med gode sakse (også venstrehåndede). Jeg er også glad for at have silhuetsakse på lager, og dem kan jeg med jævne mellemrum finde på tilbud hos AV-form.

    Tak fordi du deler dine egne erfaringer med materialer.

  3. Pingback: Basismaterialer - del 2 - FruBilledkunstFruBilledkunst

  4. he he, i sin tid, i formning som grundfag, kaldte vores underviser det også:
    rugbrøds-formning og lagkage-formning – det er der såmænd nogle tanker bag stadigvæk, også selvom det nu er billedkunst og blev det imens jeg læste.

    Din udmærkede gennemgang af materialer er ganske interessant. Jeg må dog sige at jeg ikke er enig med dig mht limstifter…. Ingen overgår Tombow, stort set alle andre stifter indeholder alt alt for meget vand, og collagearbejderne buler og danser….

    :O)
    Pia

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights