Inspirationshæfter

Kunne du tænke dig at spare forberedelsestid?

Vil du gerne have begejstrede elever og forældre?

Vil du gerne kunne lave fagligt velfunderede forløb?

Mange har allerede meldt tilbage, at de har haft stor gavn af disse hæfter. Forløbene er lette at gå til og gennemprøvede med helt almindelige folkeskoleklasser – altså i en hverdag, der sandsynligvis ligner din!

Hæfternes indhold er varierende, men de indeholder typisk trin-for-trin vejledninger, tips, eksempler på børnebilleder og en stor kopidel.

Måske har du ikke prøvet at købe e-bøger før, og føler dig usikker over for det.

Derfor får du lov til at prøve det – KVIT OG FRIT. Du kan få “Se giraffen” HELT GRATIS. Du “køber” den via Saxos side – men som sagt, behøver du ikke at tage kortet op af lommen! Hvis der er noget, du er i tvivl om, kan du hente hjælp hos Saxo – enten ved at maile eller ringe: 38 15 05 10.

Når du har oplevet, hvor hvor let det er at gå til, og set børnenes flotte billeder, kan du prøve nogle af andre hæfter.

Hæfterne udgives i to ens udgaver med forskellige rettigheder og priserne er lave. En “enkeltbruger-licens” koster 29 kr incl moms (som IKKE må deles), og en afdelingslicens koster 119 kr ex. moms (som må deles på afdelingen).

Klik på bøgerne og læs mere.

Undervisningsforløb i billedkunst. Projektet er gennemført i 1. og 5. klasse, men kan nemt tilpasses andre klassetrin. I hæftet bliver du guidet gennem hele forløbet, får råd om materialevalg og et lille galleri af børnebilleder. Hæftet er også velegnet for børn og voksne begyndere til selvstudium. 30 sider i PDF-format incl. 3 minihæfter, du kan printe og bruge direkte i din undervisning: "Tegn en tukan", "Flere tukaner" og "Baggrundsidéer"

 

Nye indlæg

Billedkunst-årsplan for 4.klasse – ny udgave

4.klasse er et specielt klassetrin – ungerne er nu på mellemtrinnet og måske har der været lærerskift – også i billedkunst. Jeg begynder derfor årsplanen med et meget struktureret forløb, som gør det nemt at gå i gang, men du kunne også begynde med tegnekurset – det gør jeg næsten altid, hvis jeg får en ny klasse.

Derudover indeholder planen også et ret stort, men meget varieret arkitekturforløb, et iPad-forløb med maleri, et skønt tegneforløb og et lille maleforløb.

 

OP ART FORLØB

Op Art (Optical Art) er popartens lillesøster. Det er kunst, der leget med øjet.

Start med at se på billeder af “Op Arten moder”: Bridget Riley. Hun har brugt den klare grafiske sort-hvid kontrast i de fleste af sine billeder.

Tal om hvordan der er bevægelse i billederne.

I kan også se på billeder af Viktor Vaserely – også kaldet “Op Artens fader”, og tale om hans billeder. De er mere kulørte.

Derefter skal børnene selv i gang med at male op art. Her på bloggen har jeg en hel håndfuld små projekter, som du kan vælge mellem. Du skal nok ikke lave dem alle – det bliver for mange.

Her er en oversigt over alle de små projekter i forløbet.

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan genkende op art billeder
  • Jeg kan forklare, hvordan man kan bruge lys og skygge til at forstærke “pop up” effekten
  • Jeg kan tegne et motiv med “pop up” – effekt

 

ARKITEKTUR PÅ MANGE MÅDER

Arkitektur fylder rigtig meget i FFMerne for 3.-5.klasse, så derfor har jeg lavet et langt, men godt og overskueligt forløb.

Eleverne starter med at tale om bygninger ud fra en byvandring – enten lokalt eller virtuelt. Derefter skal de tegne byhuse, som senere udbygges til rummelige collager, linoleumstryk og til sidst omsættes til smukke lerrelieffer.

Du kan få rigtig meget hjælp til forløbet i mine to hæfter. I det første kommer jeg med forslag til en google-maps-byvandring i København. Jeg har skrevet forslag til de ting man kan tale om ved de enkelte bygninger. Der er et opgaveark, så du kan tjekke at eleverne har forstået begreberne.

Dernæst har jeg lavet nogle grundskabeloner til at tegne byhuse efter, så I slipper for al forholdsregningen. Desuden rummer tips til at udbygge tegningen til en collage.

I det andet hæfte forklarer jeg, hvordan man kan omsætte tegningen til et linoleumssnit, og hvordan man derefter kan lave smukke fællesbilleder.

Til sidst er der vejledning i at omsætte tegningen til et smukt relief.

Du kan bl.a. læse om forløbet her og her.

Du finder hæfte 1 (med optegning og collage-del) her, og hæfte 2 (med linoleumstryk og lerrelief) her.

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kender nogle arkitektoniske udtryk og kan forklare, hvad de betyder
  • Jeg kan tegne et byhus med flere etager
  • Jeg kan udvide min tegning til en rummelig collage
  • Jeg ved, hvordan man laver et godt linoleumstryk, og har lavet mindst 3 gode tryk
  • Jeg kan fremstille et lerrelief med arkitektur-elementer

 

ANTILOPER

Antiloperne er en fin tegneudfording for 4.klasse, uden at blive for svær. Samtidig giver de snoede horn masser af mulighed til at tale om hvordan man kan bruge lys og skygge i sine tegninger/malerier til at skabe en effekt.

I mit hæfte er der trin-for-trin vejledning til optegningen og forslag til at arbejde med farvelære, når det smukke motiv skal farvelægges – enten i naturalistiske eller koloristiske farver.

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan tegne en antilope
  • Jeg kan begrunde mit farvevalg
  • Jeg kan bruge lys og skygge til at forstærke min tegning

 

IPAD-MALERI – HOCKNEY-PARAFRASER

Hvis du har iPads til rådighed, er det oplagt at inddrage dem i undervisningen – ellers må du (ligesom jeg) klare dig med at låne dig frem. 

Mit hæfte indeholder 3 forløb, og i 4.klasse vil jeg foreslå det, der handler om at lave parafraser ud fra David Hockneys blomsterbilleder.

Jeg strukturerer det sådan, at eleverne først laver deres egen udgave af et af Hockneys værker, dernæst kan de bruge det de har lært til at arbejde videre og lave deres eget billede. Mine elever arbejder i par, da jeg ikke har mulighed for at låne så mange iPads.

….. og jo, du kan godt undervise i iPad-maleri, selvom du ikke selv er nogen “haj” til teknik. Jeg har lavet en del af undervisningen som selvstudium for børnene, så du kan kopiere arbejdshæfterne direkte fra mit undervisning-hæfte, og lade dem hjælpe hinanden 🙂

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan forklare fordelene ved at arbejde med flere lag i et billede
  • Jeg kan arbejde med flere lag i et billede
  • Jeg kan vælge en velegnet pensel i Brushes Redux
  • Jeg kan male et digitalt maleri

 

RUNDETÅRN

Et skønt og festligt forløb 🙂

Eleverne skal først se på Robert Delaunays billeder af Eiffeltårnet, og tale om hvordan han har valgt farver, der er langt fra de naturlige.

Bagefter skal de selv male et koloristisk billede af vores eget Rundetårn. De guides gennem optegningen, og derefter slippes de løs. Vi har brugt akvarel, pastel og en smule farveblyant til billederne.

Du kan bl.a. læse om forløbet her og her.

Undervisningsmaterialet finder du her.

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan tegne Rundetårn
  • Jeg kan male et koloristisk billede inspireret af Robert Delaunay

 

Her slutter min årsplan for 4.klasse … men du kunne også tilføje nogle af disse forløb.

 

Memes / citater om billedkunst

Et kort forløb der udover en reflektion af billedkunst-faget, rummer digital fotografering, billedbehandling og fremstilling af en digital collage i flere lag.

Du kan læse om forløbet her.

 

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan redigere et digitalt billede
  • Jeg har en viden om balance i et billede
  • Jeg kan lave et billedkunst-meme/ visuelt citat

Plakater

Hvis du ikke tidligere har arbejdet med plakater (også nævnt i planen for 3.klasse) synes jeg du bør overveje det. 

Det er et grundigt forløb med fokus på billedlæsning, billedkommunikation og farveholdninger og selvfølgelig – fremstilling af plakater. Enten “i hånden” eller på iPads.

Du kan læse om forløbet her og her.

Du finder undervisningsmaterialet her.

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan genkende Per Arnoldis plakater
  • Jeg kan fortælle om nogle fællestræk ved Arnoldis plakater
  • Jeg kan forklare forskellige formål med en plakat
  • Jeg kan fortælle om billedsymboler, og hvordan man udvikler dem.

Fugl Fønix

Lav skulpturer i sølvpapir og tape. 

Du kan læse om forløbet her og her. Eleverne har i grupper lavet skulpturer af Fugl Fønix.

Jeg har ikke lavet noget inspirationshæfte om teknikken (endnu), men du kan eksperimentere dig frem sammen med eleverne.

Skulpturarbejdet er ikke formuleret i de små (vejledende) delmål, men i beskrivelsen for området (obligatorisk område) står:

Eleverne skal arbejde med at skabe en skulptur, en tredimensionel genstand, der har betydning for mennesker uden at have en praktisk funktion. 

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan samarbejde om at fremstille en sølvpapirs-skulptur
  • Jeg kan fortælle om Fugl Fønix og derudfra beskrive gruppens skulpturvalg

——-

Det var alt for denne gang. Jeg håber, du har fundet inspiration til din egen plan. Del gerne indlægget med kollegaer, der kunne have glæde af det.

Her kan du finde mine andre planer:

Kreative hilsner 

 

  1. Billedkunst-årsplan for 3.klasse – ny og forbedret udgave Skriv et svar
  2. Billedkunst-årsplan for 2.klasse – ny og forbedret udgave 2 svar
  3. Billedkunst – årsplan for 1.klasse – ny og forbedret udgave 1 svar
  4. Katte i 3.klasse – et miniforløb før ferien Skriv et svar
  5. Søpapegøjer – 1. og 4.klasse Skriv et svar
  6. Tværfagligt samarbejde om Færøerne eller Island? Skriv et svar
  7. Væk fra lokalfarverne – Rundetårn i 4.klasse 4 svar
  8. Vil du lave flotte påfugle-billeder? 2 svar
  9. Trafikdag – med en kreativ slutning Skriv et svar