Spring til indhold

Overblik til valgfagsprøven i billedkunst

Jamen Tina, hvordan er det nu det er med prøven?

Hvad skal man gøre?

Hvordan kommer det til at være?

Det er et spørgsmål valgfags-eleverne begynder at stille på denne tid af året. Det er jo sådan set forståeligt nok, eftersom det er deres første prøve, og de derfor er usikre.

Spørgsmålet kommer som regel også nogle gange i facebook-grupperne for billedkunstlærerne, så her vil jeg ridse reglerne op.

Selve prøven forløber i 3 dele

  1. 60 minutter, hvor de skal trække, lave en fælles brainstorm og begynde på deres skitser og research
  2. 10 lektioner, hvor eleverne skal fremstille deres eksamensværk i den trukne udtryksform. Det er også i denne periode, at eleverne skal sætte deres “årsudstilling” op med værker fra begge år. Udstillingen laves uden for de 10 lektioner.
  3.  “Den store fest” = dagen hvor censor kommer, og eleverne kan få lov til at fortælle om alt det, de har på hjertet i forhold til deres udtryksform og deres udstilling.

Her nedenunder kan du se en illustreret udgave – Billeder kan altså noget andet end tekst alene…

Måske har du også lyst til at give dine valgfag-elever en kopi. Billedet her er kun i dårlig opløsning, så lad være med at kopiere det – det er kun egnet til skærmbrug. I stedet skal du hoppe over til BubbleMinds og “købe” min sketch-note – HELT GRATIS – i en fornuftig printkvalitet.

Inden prøven

Inden prøven skal du som lærer have undervisningsbeskrivelsen klar. Her kan du se, hvordan jeg har gjort.

Du skal selvfølgelig også have lavet prøveoplæg. Alle eleverne på holdet skal have SAMME tema, men de skal kunne trække mindst 4 forskellige udtryksformer- dvs flere elever vil trække samme udtryksform (med mindre du har et meget lille hold).

Undervisningsbeskrivelsen og skal censor have senest 14 dage før. Pas på, hvis din prøveperiode løber ind i nogle helligdagene – så skal du sende dem lidt før (sidste år var jeg en smule for sent af den grund …).

Du skal også have fundet ud af, hvor mange af dine elever, der går op alene, og hvor mange, der vil op som hold. Jeg råder eleverne til at gå op alene – så synes jeg, at det er lettest for dem at “shine” igennem – men jeg har også talt med lærere, der har meget pararbejde i undervisningen, og derfor råder eleverne til at gå op sammen.

Del A – Trækningen – et praktisk tip

Sidste gang havde mine hold 5 udtryksformer. Jeg brugte noget tid på at overveje, hvordan jeg rent praktisk ville gøre, for alle eleverne – selv den sidste –  skal jo have alle mulighederne. Jeg valgte derfor at lade eleverne slå med en 10-sidet terning.

På tavlen skrev jeg:

1-2: Tegning

3-4: Maleri

5-6: Digitale billeder

7-8: Grafik

9-10: Skulptur

Jeg printede prøveoplæg, så der var et til hver elev. Når eleven havde slået, skrev jeg udtryksformen på både min egen liste og elevens prøveoplæg.

Det synes jeg var langt den letteste løsning. Du kan sandsynligvis låne 4-8 eller 12-sidede terninger af en matematiklærer på din skole.

Jeg læste prøveoplægget højt for eleverne. Det er godt både for de ordblinde og de andre, da det giver dem større mulighed for at spørge ind til teksten.

Del B: Fremstillingen

Eleverne skal have 10 lektioner til at fremstille deres værk.

I min undervisning havde vi arbejdet med ler, og jeg ville gerne give dem mulighed for at arbejde med det til prøven. Det kræver, at lektionerne er fordelt, så leret har mulighed for både at nå at tørre og blive brændt. Vores lektioner lå derfor som moduler der, hvor de normalt havde deres billedkunstundervisning.

Hvis dine elever ikke skal arbejde med materialer, der kræver ekstra (tørre)tid, kan du sagtens lægge lektionerne som større fagblokke – dog vil råde dig til, at eleverne også har tid til at reflektere mellem arbejdsgangene.

De elever, der går op som et hold, skal fremstille et SAMLET værk, (som dog godt kan have flere dele).

Supplerende udtryksform

Ud over den udtrukne udtryksform, må eleverne gerne vælge en supplerende udtryksform.

Jeg havde fx en dygtig tegner – lad os kalde hende Anna – der trak digitale billeder. Temaet var Danmark og danskerne. Anna fandt et foto af en dansk gade. Derefter billedmanipulerede hun det og satte en masse danske “symboler” ind – og gjorde det så godt, at censor troede, at de havde været der fra begyndelsen.

Til sidst printede vi billedet, og ovenpå tegnede hun med en hvid tynd posca-tus omridset af en viking. Hun forklarede, at da hun havde været på ferie og præsenteret sig som dansker, var reaktionen ofte en forventning om at hun var stærk og modig som vikingerne, men – sagde hun – det er jo kun få spor af vikingerne vi har i vores dagligdag.

Hun lavede et tilsvarende billede af et busstoppested (som hun igen fyldte med danske symboler), hvorefter hun tegnede en viking med fyldte indkøbsposer.

Ekstra gange

Jeg vil råde dig til at afsætte 1-3 gange ekstra til at samle op på de elever, der er syge eller – selv om det er meget uhensigtsmæssigt – alligevel får tandlægetider/lægetider/ferie eller lignende, mens du holder prøver. Reglerne siger nemlig, at eleverne kun må gå op til den afsluttende del, hvis de har haft alle 10 lektioner.

Udstilling

Inden c-delen skal eleverne også sætte deres repræsentative “årsudstilling” op med værker fra hele valgfags-forløbet. Ideelt set ville det være fint, hvis eleverne kunne sætte udstillingen op lidt efterhånden, så de kunne gå og tænke over iscenesættelsen … men det kan være svært at organisere på en skole.

Til udstillingerne havde jeg købt nogle udstillingsvække og små ikea-lack-borde. Jeg har lige slået dags-prisen på væggene op, at de koster 2100kr  (960kr uden moms) for det de kalder 18 paneler – det svarer (synes jeg) til udstillingsplads til 6 elever.

Vi forberedte udstillingerne ved at bruge et par gange på at montere værkerne lige inden prøverne begyndte. Inden c-delen, fik de et modul i skoletiden til at sætte alting op. (Husk også at planlægge hvornår udstillingerne ned, så du ikke står med alt for meget arbejde selv til sidst).

Logbog

Eleverne skal dokumentere deres proces, så lærer og censor kan få indsigt i deres eksperimenter og valg.

Jeg bruger digital logbog gennem hele forløbet. Det gør det nemt og hurtigt for eleverne at sætte deres fotos ind (og i øvrigt nemt for mig at give arbejdsark til alle eleverne ud fra min masterudgave).

Jeg  printer logbøgerne, så eleverne har mulighed for at bruge dem i forbindelse med prøven.

Andre gode råd

Har du afholdt billedkunst-prøver, og har du et godt råd – eller en erfaring du gerne vil dele, må du meget gerne skrive en kommentar, så vi kan hjælpe hinanden.

De bedste hilsner

PS – Anna fik topkarakter, men det har du måske allerede gættet

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights