6.klasse er et helt specielt billedkunst år – nemlig elevernes sidste obligatoriske år. Samtidig er eleverne blevet så store, at man virkelig kan kræve noget kvalitet af deres arbejde.
Desværre er der jo kun én vejledende lektion om ugen – jeg kunne sagtens bruge mere tid, og det kræver god organisation at nå det man gerne vil hver gang.
Jeg har i mine tidligere planer for 6.klasse været meget visionær og haft både “Vaskebjørne i linoleumssnit” og et lerforløb med. Det har jeg slettet denne gang. Jeg prøvede at arbejde med ler i min 5.klasse, men når man kun har én lektion ad gangen, bliver det svært at gennemføre. Jeg sætter dog forløbene ned som forslag under stregen til dig, der enten har nogle hele dage eller kan sammenlægge nogle timer, for det er virkelig gode forløb.
Jeg har – ligesom i planen for 5.klasse – kun lagt 4 projekter ind i planen, men der er selvfølgelig mere du kan supplere med / vælge imellem nederst i indlægget.
Ekspressionisme
Det er spændende at arbejde med ekspressionisme, for hvordan tegner man egentlig sine følelser?
Forløbet fletter praktiske øvelser sammen med kunsthistorien, når eleverne til sidst skal tegne deres egen parafrase af et af Franz Marc’ berømte billeder: Blaues Pferd I eller Blaues Pferd II.
Mine elever kunne selv vælge om de ville male med Neocolor eller pastel (suppleret med en sort neocolor til konturerne).
Du kan læse om forløbet her og her. Billederne er fra en gang jeg brugte forløbet i 3. og 5.klasse, men jeg synes, at det passer rigtig godt i 6.klasse – lige før valgfagseleverne begynder at arbejde mere seriøst med kunsthistorien.
Du kan finde undervisningsmaterialet her.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan fortælle om følelserne i mine billeder
- Jeg kan gætte kvalificeret på en følelse i andres billeder
- Jeg har kendskab til ekspressionismen
- Jeg kan lave en parafrase af Franz Marc hestebilleder
Sigtemåling
Sigtemåling er et værdifuld redskab, når man skal tegne et motiv.
I dette forløb præsenteres eleverne først for nogle træningsøvelser, og derefter skal de tegne en blyantstegning ud fra et fotografi.
Det er en fordel hvis eleverne tidligere har arbejdet med blyantstegning, så de har en grundviden om blyanters hårdheder og ved hvordan man fremstiller og bruger en tegnestub. Hvis de ikke har det, er det en god idé at starte med det som en kort introduktion.
Forløbet her peger hen på den seriøsitet der er i valgfaget, så hvis du har en meget livlig klasse, kan du evt. vælge et nemmere forløb eller nøjes med de første dele af forløbet.
Selve undervisningsforløbet om sigtemåling kan du finde her.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan måle en vinkel ved hjælp af vinkeluret
- Jeg kan gengive en vinkel ved hjælp af vinkeluret
- Jeg kan tilføre lys og skygge til min tegning
- Jeg kan bruge perspektiv og sigtemåling til at opnå dybde i min tegning
Et stykke kage – pop art
Da både “sigtemåling” og “dyr i sort og hvid” er forløb, der kræver stor koncentration, har jeg lagt et skønt lille pop art-forløb ind.
Måske har børnene tidligere stiftet bekendtskab med Wayne Thiebauds skønne kagebilleder … Jeg vil foreslå, at eleverne i 6.klasse maler et kagestykke. Brug pastel (som på eksemplet her) eller neocolor – begge dele er smukt!
Du kan læse om forløbet her.
Du kan finde undervisningsforløbet her.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan genkende pop art-billeder
- Jeg kan fortælle om pop art-billeder
- Jeg kan tegne en parafrase på Thiebauds kagebilleder
- Jeg har en viden om lys og skygge i billeder og hvordan det påvirker farverne
- Jeg kan præsentere mit værk
Dyr i sort og hvid
En del elever stopper med at tegne efter 6.klasse, fordi de bliver utilfredse med deres egen formåen og får store krav til at billederne skal LIGNE.
Derfor har jeg indføjet et valør-projekt, hvor eleverne tegner dyr i sort og hvid efter kvadreringsmetoden. Jeg har nu lavet projektet med 3-4 hold og så godt som alle får fantastiske billeder ud af det.
Det er vigtigt at du skaffer hvide og sorte farveblyanter af god kvalitet til projektet!
Du kan bl.a. læse om projektet her.
Du kan også indføje lidt kunsthistorie og fortælle om kvadreringsmetoden og vise nogle af de kendte kunstnere, der har benyttet metoden (bl.a. M.C. Escher, Leonardo Da Vinci, Albrecht Durer, Degas og Van Gogh)
Du finder vejledning og 30 smukke fotos til at arbejde ud fra her.
Som ekstraarbejde til de hurtige kan du lade dem lave plancher, der forklarer kvadreringsmetoden.
Her slutter min årsplan for 6.klasse … men du kunne også tilføje nogle af disse forløb.
Op Art, gif og Qr
En gang imellem har man bare brug for et godt struktureret forløb i 6.klasse, når hormonerne danser rundt i klassen.
Hvis du ikke tidligere har brugt Op Art-forløbet – gerne med gif/QR-udvidelsen, er det rigtig godt til det formål (forløbet indgår i min årsplan for 4.klasse)
Forløbet indeholder også noget interessant kunsthistorie.
Vejledning til op art billederne kan du finde her på bloggen
Hvis du gerne vil lave den digitale overbygning, finder du vejledning her.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan genkende op art billeder
- Jeg kan forklare, hvordan man kan bruge lys og skygge til at forstærke “pop up” effekten
- Jeg kan tegne et motiv med “pop up” – effekt
- Jeg kan redigere et fotografi
- Jeg kan fremstille en gif-fil
- Jeg kan lave en udstilling med digitale indslag
- Jeg kan lave en QRhenvisning til mit gif-billede.
Vaskebjørne i linoleumssnit
Vaskebjørne er skønne og charmerende og fantastiske motiver til linoleumstryk. Tegn dem gerne først, så eleverne har helt styr på formerne.
Læs om projektet her. … dog kun den malede udgave.
Du kan finde undervisningsmaterialet her. Der er vejledning i hvordan man tegner vaskebjørnene og idéer til farvelægningen. Linoleumssnittet er kort beskrevet.
Bagefter kan du overveje et linoleumssnit mere med et selvvalgt motiv / tema.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan lave et linoleumssnit
- Jeg ved, hvordan man laver et godt aftryk (tilpas mængde sværte)
- Jeg har lavet mindst 3 gode tryk
Et rigt menneske
En forsmag på valgholdets tema-arbejdsform.
Projektet indledes med en snak om hvad der egentlig gør et menneske rigt. Derefter skal eleverne med sgrafitto fremstille mønter, der repræsenterer værdierne.
Derefter skal de lave en smuk lerpung til værdimønterne.
I undervisningsmaterialet er der vejledning og mønster til at lave pungen, som derefter samles og dekoreres efter den enkelte elevs ønske.
Til sidst vil det være oplagt at lave en udstilling, hvor eleverne præsenterer deres samlede værker (pung og mønter). Præsentationen kan enten være mundtlig eller som en kort beskrivelse.
Du finder en yderligere beskrivelse af forløbet her.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan finde symboler, der udtrykker mine værdier
- Jeg behersker sgrafitto-metoden
- Jeg kan lave en lerpung efter plademetoden
- Jeg kan udstille og præsentere mit billedprojekt.
Mangler du mere inspiration
Hvis du mangler flere idéer, så kan du kigge dig omkring her på bloggen.
Pluk også gerne idéer fra andre klassetrin – for meget kan bruges på flere klassetrin.
Jeg har f.eks. arbejdet med projektet Et rigt menneske både i 2.-3.klasse og på valgholdet. Selvfølgelig bliver kvaliteten af produkterne forskellige, og man kan stille væsentlig flere krav til større elever, men temaet er fællesmenneskeligt og derfor velegnet for begge aldersgrupper.
Du finder mine årsplaner til de øvrige årgange her:
1.klasse 2.klasse 3.klasse 4.klasse 5.klasse
De bedste hilsener
PS – Brug FruBs luksuskalender til din planlægning – der får du både dato, ugenummer og kalender skrevet ind + alle de ressourceark i den mængde du har brug for.