Jeg ELSKER at undervise på mine valgfag! Det er fantastisk at se, hvordan eleverne udvikler sig – både menneskeligt og kunstnerisk – gennem de to år.
Det er SUPER vigtigt at få lagt rammerne fast fra starten. Eftersom snak og kreativitet forgår i hver sin hjernehalvdel, er det – efter min mening – vigtigt at holde timerne så stille som muligt. I mit lokale må de gerne høre musik i hørebøffer mens de arbejder, men jeg prøver at undgå hyggesnak – ikke fordi jeg elsker at være en skrap lærer, men fordi jeg simpelthen kan se, at værkerne bliver så meget bedre og stærkere, når eleverne kan danne deres egne “bobler” af koncentration.
Der er ikke så mange forløb på min årsplan. Det skyldes at mine forløb er grundige og ofte bygget op af flere små underforløb. Jeg lægger meget vægt på kvaliteten af arbejdet – og kvalitet tager nu engang den tid det tager …
Min plan kort:
- Iagttagelsesforløb / introduktion til faget
- Fotokursus
- Fotorealistisk blyantstegning
- Kunsthistorie med opgaver undervejs
- Surrealistisk foto/tegne-forløb – Fantastiske filtre
Vi vil altså efter det første år have arbejdet grundigt med 2 udtryksformer og en kombination af dem. Den opmærksomme læser vil måske bemærke, at vi kun arbejder med med flade billeder det første år. Grunden til det er, at jeg skal opbevare værkerne indtil prøven, så af praktiske grunde – for ikke at optage for meget opbevaringsplads – vælger jeg at arbejde med skulpturer i 8.klasse.
Undervisningsbeskrivelsen
Jeg har valgt at sætte undervisningsbeskrivelsen ind som forløbsbeskrivelse. På den måde kan du både danne dig et overblik over forløbene og copy-paste beskrivelsen, hvis du bruger forløbet.
Jeg vil foreslå dig at skrive undervisningsbeskrivelsen gennem hele forløbet, så den ikke hænger til sidst. Det giver også et godt overblik for dine elever. Hvis du bruger min digitale logbog, er der allerede sat skemaer ind til det ….
Logbog
Husk også at bruge logbog undervejs. Det hjælper eleverne med at dokumentere deres udvikling og dig med at forstå deres billedkunst-tankegang, så du lettere kan guide dem.
Jeg vil igen anbefale min digitale logbog, som har rigtig mange fordele i forhold til de fysiske logbøger, jeg tidligere har brugt – jeg indsætter link til en lille video om den, så du kan se, hvad jeg mener – klik på billedet eller den blå tekst….
Iagttagelsesforløb – Introforløb
Forløbet er kort – 1-2 gange, og er primært for at sætte en ramme om undervisningen og lære eleverne om logbogens vigtighed.
Jeg vil anbefale at du samtidig at du introducerer logbogen, og tager en snak med dem om formålet med den. Logbogen skal jo både samle indtrykkene for eleven og samtidig formidle den udvikling de er igennem. Hvis du bruger min digitale logbog, er sketchnoten allerede sat ind, så du kan tale ud fra den.
I logbogen er også oversigten over prøven, som jeg altid starter introduktionen med – jeg synes at det er vigtigt, at eleverne fra starten ved, at de skal lægge et godt arbejde i deres opgaver, fordi de skal bruge dem til prøven.
Hvis du brugen en anden slags logbog, kan du gratis hente mine sketchnotes til logbogen og prøven hos BubbleMinds.
Du kan finde undervisningsvejledning til forløbet her.
Fotokursus
Den hurtigste genvej til få erfaring med at skabe billeder er at bruge fotografering. Tilmed har (næsten) alle eleverne værktøjet på sig hele tiden. Det giver både træning i motivvalg og fokus på komposition. Derudover bliver eleverne trænede i at redigere billeder, og i flere af mine projekter, bruger de egne fotos som billedreferencer.
Jeg har en enkelt gang været ude for en elev, der ikke havde mobiltelefon, men det kan løses ved at eleven enten får lov til at bruge sin mors/fars mobil hjemme til at tage billeder og redigere dem, eller at eleven arbejder sammen med en ven på holdet.
Forløbet er tænkt som sideløbende med forløb 1 og 3 – de fleste gange bruger jeg ca. 20-30 ud af de 90 minutter vi har sammen. Derfor tager forløbet omkring 14-15 gange.
Du kan finde mine noter til forløbet i dette hæfte:
Fotorealistisk blyantstegning (tema: Hjem)
Dette forløb spænder også over en hel del tid – faktisk indtil juleferien, men det er et meget grundlæggende forløb. Dels skal eleverne lære at “iagttage” i stedet for bare “at se”, dels skal de lære vigtigheden af valør. For en del elever vil det også være nyt, at der skal arbejdes så seriøst og lang tid med deres billeder.
Jeg foreslår, at du lader dem sætte et mål for hvad de skal nå hver gang – det lærer dem at forvalte deres tid bedre – en kompetence de også for brug for, når de skal lave deres værk til prøven.
Forløbet er beskrevet i dette hæfte
Grafik – gel-print (tema: hverdag)
Gelprint er et nyt emne på min årsplan, men jeg er ret begejstret for det! Det er en sjov og legende måde at arbejde med grafik/monoprint på, og det er væsentlig hurtigere end f.eks. linoleumstryk.
Mit forløb begynder med en masse eksperimenter og slutter med et forløb, hvor eleverne skal tænke over nogle af alle de ting de tager for givet i hverdagen.
Jeg er godt i gang med at skrive nogle hæfter om gel-tryk, men de er endnu ikke færdige. Jeg er dog ret sikker på, at de kommer senest i efteråret, så du kan sagtens sætte forløbet på din årsplan og købe gel-pladerne. Du vil IKKE fortryde det!
Kunsthistorie
Tidligere har jeg kun fortalt eleverne kunsthistorie i forbindelse med projekter, men denne gang har jeg besluttet mig for at give dem et samlet overblik. Jeg prøvede at undersøge markedet men fandt meget få materialer tilegnet folkeskolens ældste klasser …. så derfor er jeg selv gået i gang. Jeg har foreløbig lavet hæfter fra renæssancen til pop art, som du kan finde her.
I hvert hæfte har jeg gennemgået perioden og lavet et par læsesider og en sketchnote til eleverne. Derudover har jeg lavet nogle slides til at tale ud fra (med lærernoter til dig) og nogle opgaver.
I hæfterne er der også små opgaver, som giver en bedre forståelse for de forskellige perioder. Desuden skal eleverne lave en hurtig digital collage af periodens værker.
Fantastiske filtre
Forløbet er inspireret af Ben Heines værker, der er ganske populære på nettet. Her sættes virkelighed og fantasi sammen på en sjov eftertænksom måde.
Jeg har tidligere brugt forløbet som online-undervisning grundet corona, men ser frem til at bruge det i den “rigtige” undervisning, hvor jeg også bedre kan hjælpe eleverne med de udfordringer, der kommer undervejs.Du kan finde forløbet beskrevet i detaljer her.
Årsplanen for 8.klasse kommer på et tidspunkt i morgen.
Du kan også finde årsplaner for 1.klasse 2.klasse 3.klasse 4.klasse 5.klasse 6.klasse her på FruBilledkunst.
Glædelig sommer
PS – Brug FruBs luksus-lærerkalender til din planlægning – der får du både dato, ugenummer og kalender skrevet ind + alle de ressourceark du har brug for – i den mængde du har brug for.