Skønne dyretegninger af 6.klasse

Engang for lææænge siden – altså før sidste corona-hjemsendelse – lavede jeg dette projekt med 6.klasse. Nogle få af eleverne blev færdige med deres billeder og dem viste jeg frem her på bloggen.

Resten blev sendt til hjemmeundervisning i december med de fine polychromos-farveblyanter, billedforlægget og deres tegninger.

Nu hvor de så småt er vendt tilbage til skolen gør jeg mit bedste for at få samlet op på projektet.

Jeg har desværre ikke set børnene siden december – hverken fysisk eller online, men jeg vil lige dele nogle af de fine færdige værker, der er kommet tilbage.

 

Som jeg skrev sidst, er det første gang jeg prøver projektet i 6.klasse. Tidligere har jeg kun brugt det i udskolingen, men det fungerer også rigtig godt i slutningen af mellemtrinnet – eneste ulempe (foruden corona-afbrydelser) er at eleverne kun har én lektion om ugen.

Inden vi gik i gang med forløbet, har jeg fortalt eleverne om fotorealisme, og vi har set på nogle værker.

Tegneforløbet er super godt, fordi det virkelig rykker elevernes opfattelse af hvad de kan. Samtidig gør det dem meget mere opmærksomme på de forskellige lys/mørke-nuancer.

 

Ved at arbejde udelukkende med sort og hvid (og kartonets farve) skærpes opmærksomheden om valørfarven!

Desuden har vi talt om teksturen – hvordan skal stregerne males? – Korte eller mellemlange streger til pels og fjer, og små tætte cirkler til mere “glatte” overflader som næb og øjne.

Jeg håber indlægget har inspireret dig til at arbejde med valørtegning med dine elever.

Hvis du vil have yderligere vejledning og 30 forskellige fotos eleverne kan arbejde efter, kan du finde mit inspirationshæfte her.

God tegnelyst

PS – hvis du ikke selv har prøvet at arbejde fotorealistisk efter et fotografi, skulle du unde dig selv at prøve det. Det er super spændende!

Print Friendly, PDF & Email

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.