Spring til indhold

Efter tegnekurset…

Igen i år har det strukturerede tegnekursus været et af de mest solgte – og med god grund.

Dels indeholder det en gennemgang af tegnealfabetet – både hvordan du kan introducere det og træne det.

Dels indeholder det ikke mere end 3 forløb, der giver børnene en rigtig god start (Collageforløb om overlapning, Tegn den første fugl og Tegn en ugle) – du kan se mere på billederne herunder:
[metaslider id=”11371″]

“Men hvad så efter tegnekurset?” er et spørgsmål jeg er blevet stillet mange gange. Jeg synes det er vigtigt at børnene virkelig bliver fortrolige med tegnealfabetet, så derfor fortsætter jeg oftest med et tegneprojekt mere.

Her får du et par eksempler:

Tukaner

Der er noget befriende ved at tegne fugle – der skal ikke så meget til, før de ser rigtige ud. Tukaner er flotte og farverige og et fantastisk motiv.

I dette projekt skal plejer jeg at guide optegningen af en “basis-tukan”. Børnene skal derefter selv vælge hvilken tukan-art det er – farvevalget afgør det, for selve optegningen er stort set ens.

Til sidst skal børnene tegne baggrunden. I mit hæfte er der nogle forslag til forskellige slags blade og blomster, så der er noget at gå i gang med. Det giver også en masse gode kompositions-snakke med børnene – “Mit øje må ikke kede sig nogle steder på billedet” plejer jeg at sige….

Børnene farver deres tegning med enten farveblyant, neocolor eller akvarel (eller en blanding) – det er lidt forskelligt fra gang til gang…

Søpapegøjer

En anden fin fugl – nærmere vores breddegrader – er den smukke søpapegøje – også kaldet lunde. Forløbet er også oplagt til samarbejde med N/T, hvis klassen skal arbejde med fx Færøerne eller Island.

I hæftet finder du en tegneguide og tips til resten af billedet. Her har du også mulighed for at vælge de farvelægningsmaterialer, du har lyst til at arbejde med.

Eventyrslotte

Hvis din klasse har brug for et lidt friere forløb, er forløbet om eventyrslotte perfekt.

Her er guide-lines til at tegne de forskellige slags tårne, og der er idéer til hvordan man kan udsmykke dem. Der er også trin-for-trin-vejledning til at tegne de flotte løg-formede tage, der giver tegningerne det karakteristiske præg.

Dette forløb er planlagt som en kort fælles introduktion og derefter skal børnene arbejde alene ud fra de tegneguides, der er i hæftet.

Finurlige katte

Forløbet om katte inspireret af Rosina Wachtmeister, fungerer lidt på samme måde – en kort introduktion og nogle øveark efterfulgt at børnenes selvstændige arbejde.

Her plejer jeg at lade dem arbejde med en kombination af farveblyant og akvarel, men der er mange muligheder.

Andre bud

Jeg kunne også have nævnt panda-forløbet, vaskebjørn-forløbet eller måske af de skønne forløb med popart inspireret af Wayne Thiebaud.

For mig er det vigtigt at børnene bliver opmærksomme på forskellen mellem at tegne helt frit og at arbejde med sin tegning. Når jeg bruger min strukturerede tilgang oplever jeg at ALLE børnene i klassen får succes med deres tegninger – en følelse, der holder i mange år, selv for børn jeg afgiver undervejs.

For nylig kom en af drengene fra 8.klasse – en som absolut ikke er en “tegnedreng” og som ikke har valgt billedkunst som valgfag – han ville lige fortælle at han stadig gemte den kattetegning, han lavede i indskolingen… Det var en god oplevelse for ham og en, der gav ham mod på at arbejde med tegningen resten af den tid jeg havde ham.

Det er skønt at undervise!

De bedste hilsner

PS – jeg bruger også tegnekurset til klasser jeg får undervejs i skole-forløbet – så kører jeg bare nogle af forløbene hurtigere…

Tags:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights