Jeg har efterhånden udgivet en hel del inspirations-hæfter på Saxo … Nogle er selvfølgelig mere populære end andre …. men der er et hæfte, der har en solid bundplacering.
For 2½ år siden udgav jeg hæftet om antiloper. Det indeholder – ligesom mange af de andre hæfter – en detaljeret trin-for-trin vejledning. Desuden er der idéer til at arbejde med farvelære. Men det sælger altså ikke (særlig godt).
Men jeg holder altså meget af projektet. Denne gang har jeg prøvet det med min 4.klasse (lige i begyndelsen af skoleåret).
Jeg havde egentlig tænkt mig at guide børnene gennem optegningen, men jeg havde printet tegneguiden fra hæftet, så jeg besluttede, at dem, der gerne ville gå igennem det på egen hånd kunne gøre det. Så ville jeg “tegne for” for resten.
Det viste sig dog meget hurtigt, at alle børnene helst ville tegne på egen hånd – og det er jo dejligt. At børnene har fået opbygget den selvtillid og erfaring, at de på egen hånd kaster sig ud i et projekt, der umiddelbart ser vanskeligt ud.
Selve optegningen er dog ikke så svær, som det ser ud til, når man får den delt op.
Næste udfordring er at få lagt farverne rigtigt. Jeg gav dem valget mellem en koloristisk og en naturlig palet. Vi talte om farvecirklen og nabofarver.
Især farveskiftene på de smukke snoede horn er vigtige. I hæftet har jeg vist hvordan lys, skygge og mellemfarve skal placeres. Det er egentlig ikke svært, men kræver at man koncentrerer sig…
Eleverne har brugt Neocolor, farveblyanter og PanPastel.
Hvis du også får lyst til at male antiloper, kan du få hjælp fra hæftet her.
Kreative hilsner fra
Hej
Jeg har lavet med Kuduerne med en 4. klasse i foråret. De var vilde med det, og de blev super flotte. De kan anbefales.
I øvrigt, TAK FOR EN FANTASTISK SIDE, OG NOGLE FANTASTISKE INSPIRATIONSSIDER!!!! Jeg bruger næsten ikke andet i mine billedkunsttimer. De er nemme at gå til, og man kan på en spændende måde komme forbi forskellige mål. Desuden kan man give eleverne nogle gode grundteknikker, også til iagtagelse. Det vi har arbejdet med i det grundlæggende tegnekursus, oplever de bliver brugt i senere opgaver. Samtidig bliver de fleste hver gang overrasket over hvad de selv kan skabe. TAK!
Mvh. Tina Mosegaard
1000 tak Tina – sikke en dejlig opmuntring!
Jeg har lavet forløbet med antiloper i min 4. klasse, med udgangspunkt i hæftet og tilføjet lidt selv. Eleverne var vilde med det og og hold nu op hvor blev deres antiloper bare flotte.
Kan varmt anbefale dette forløb ;0)
Dejligt at høre Betina. Hils dine elever 🙂