Billedkunst – et af skolens vigtigste fag – del 2 af 3
Det første indlæg i serien handlede om, at billedkunst er et beslutningsfag, der kræver en skarp hjerne. Men faget har en endnu vigtigere funktion: Det er en træningslejr for elevernes karakter og tålmodighed.
Når man bevæger sig fra den rekreative aktivitet (fx at farve et kopiark eller klippe figurer efter skabeloner) til at skabe et værk, melder de første udfordringer sig. Tingene lykkes ikke altid i første hug. Det er her, vi lærer eleverne at mestre nogle af livets vigtigste soft skills.
At mestre frustrationens kunst
Evnen til at klare frustration er en vigtig “life-skill”, som vi har brug for hele livet.
At klare frustration
Når blyanten knækker, farven løber, eller proportionerne driller. I det øjeblik skal barnet beslutte: Skal jeg give op og smide blyanten tværs gennem lokalet eller skal jeg finde en løsning?
Når eleverne arbejder seriøst med fx at balancere en komposition eller mætte et område med farve, lærer de, at et godt resultat kræver omhyggelig og gentagen indsats. Den modstand, de møder, er guld værd – det lærer dem at bide tænderne sammen og fortsætte.
De fleste kunstnere jeg kender, har en “ugly” fase i deres værker. Det oplever børnene også ofte i billedkunst. Kun ved at arbejde sig igennem dem, kan deres værker blive virkelig gode.
Denne vedholdenhed og evne til at justere kursen er fundamental for succes i alle fag – og i livet generelt.
Struktur i processen
Et værk bliver sjældent færdigt på 45 minutter. Det kræver, at eleverne kan organisere en længere proces:
At organisere deres tid
Billedkunst træner dem i at planlægge – fra den første skitse, over farvelægning, til den afsluttende finish.
Hvad skal gøres først, og hvor meget tid kan jeg realistisk bruge på detaljer?
Den struktur er essentiel, hvis slutresultatet skal have den kvalitet, vi går efter.
Du kan hjælpe dem ved at fortælle fx når der er 15 minutter til I skal pakke sammen. Når jeg har større elever, fortæller jeg dem også nogle gange, hvor meget tid, der er afsat til processen – fx “I dag skal jeres malerier blive færdige”.
At tage en del ad gangen
Når vi lærer børn at tegne et kompliceret motiv ved at lære dem at tegne én streg ad gangen, giver vi dem en værdifuld læring. Jeg mindes en tidligere elev – lad os kalde ham Jens. Han var en skøn dreng som havde en del udfordringer og derfor havde en støttepædagog med i de fleste timer.
Støttepædagogen fortalte mig, at Jens en dag havde siddet med en svær matematikopgave, der havde set umulig ud i hans øjne … Efter lidt tid sagde han: “Jeg prøver at gøre det vi gør i billedkunst – tager en ting ad gangen” … og så havde han klaret opgaven. Hvilken succeshistorie – og hvilken sandhed om, hvad billedkunst kan gøre.
Den kunsthistoriske vinkel:
Van Gogh og den utrættelige gentagelse
Ingen personlighed illustrerer bedre vigtigheden af vedholdenhed end Vincent van Gogh (1853-1890). Selvom han ofte kæmpede med frustration og modgang, gentog og øvede han sig utrætteligt.
Han malede snesevis af studier af det samme motiv – fx cypresser eller solsikker – for at mestre teknikken og indfange det helt rigtige udtryk.
Van Gogh lærte os, at passion og vedholdenhed er det, der skaber unikke værker, der holder.
Det er den ånd, vi forsøger at indprente i vores elever, når vi beder dem om at gøre en opgave ordentligt – ikke bare færdig.
Tal billedkunst op
Noget af det fantastiske ved billedkunst er, at den grundighed og karakterstyrke, jeg netop har beskrevet ikke kun skaber flotte billeder – den skaber også stærkere børn. Det er vigtigt at vi som seriøse billedkunstlærere også er gode til at kommunikere det!
Hvis billedkunst fortsat kun opfattes som “hyggekreativitet”, vil bl.a. de mentale gevinster – evnen til at klare frustration og den strukturerede problemløsning – blive overset.
Vi skal aktivt italesætte fagets dybde over for forældre, kolleger, ledelse og politikere!
Vi skal vise vores elevers værker frem, men samtidig fremhæve den mentale proces, der ligger bag.
Fortæl, at barnet ikke bare tegnede en kande, men at de lærte at organisere deres tid og håndtere da proportionerne skulle rettes til. Forklar, at det færdige værk er et håndgribeligt bevis på vedholdenhed og beslutningsevne.
Vi har et ansvar for at sikre, at alle forstår, at når vi insisterer på værker af god kvalitet, træner vi samtidig eleverne i livsvigtige færdigheder.
Lad os løfte billedkunstfagets status, så det får den seriøse plads, det fortjener.
Vil du have struktur på processen?
Den vedholdenhed, jeg beskriver her, opstår sjældent tilfældigt. Den kommer, når eleverne får et solidt fundament at stå på.
Jeg har efterhånden lavet en del forløb, der netop lægger vægt på den dybe proces og sikrer, at eleverne har de værktøjer, der skal til for at skabe et flot resultat, i mine gennemprøvede hæfter. Du finder dem her.
Næste gang afslutter vi serien med den vigtigste del af billedkunst, (der ligger ud over færdighederne til at skabe et godt værk): Hvordan det færdige værk bygger selvværd og følelsen af self-efficacy.
Kreative hilsner







