Billedkunst-årsplan for 4.klasse – ny udgave

4.klasse er et specielt klassetrin – ungerne er nu på mellemtrinnet og måske har der været lærerskift – også i billedkunst. Jeg begynder derfor årsplanen med et meget struktureret forløb, som gør det nemt at gå i gang, men du kunne også begynde med tegnekurset – det gør jeg næsten altid, hvis jeg får en ny klasse.

Derudover indeholder planen også et ret stort, men meget varieret arkitekturforløb, et iPad-forløb med maleri, et skønt tegneforløb og et lille maleforløb.

 

OP ART FORLØB

Op Art (Optical Art) er popartens lillesøster. Det er kunst, der leget med øjet.

Start med at se på billeder af “Op Arten moder”: Bridget Riley. Hun har brugt den klare grafiske sort-hvid kontrast i de fleste af sine billeder.

Tal om hvordan der er bevægelse i billederne.

I kan også se på billeder af Viktor Vaserely – også kaldet “Op Artens fader”, og tale om hans billeder. De er mere kulørte.

Derefter skal børnene selv i gang med at male op art. Her på bloggen har jeg en hel håndfuld små projekter, som du kan vælge mellem. Du skal nok ikke lave dem alle – det bliver for mange.

Her er en oversigt over alle de små projekter i forløbet.

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan genkende op art billeder
  • Jeg kan forklare, hvordan man kan bruge lys og skygge til at forstærke “pop up” effekten
  • Jeg kan tegne et motiv med “pop up” – effekt

 

ARKITEKTUR PÅ MANGE MÅDER

Arkitektur fylder rigtig meget i FFMerne for 3.-5.klasse, så derfor har jeg lavet et langt, men godt og overskueligt forløb.

Eleverne starter med at tale om bygninger ud fra en byvandring – enten lokalt eller virtuelt. Derefter skal de tegne byhuse, som senere udbygges til rummelige collager, linoleumstryk og til sidst omsættes til smukke lerrelieffer.

Du kan få rigtig meget hjælp til forløbet i mine to hæfter. I det første kommer jeg med forslag til en google-maps-byvandring i København. Jeg har skrevet forslag til de ting man kan tale om ved de enkelte bygninger. Der er et opgaveark, så du kan tjekke at eleverne har forstået begreberne.

Dernæst har jeg lavet nogle grundskabeloner til at tegne byhuse efter, så I slipper for al forholdsregningen. Desuden rummer tips til at udbygge tegningen til en collage.

I det andet hæfte forklarer jeg, hvordan man kan omsætte tegningen til et linoleumssnit, og hvordan man derefter kan lave smukke fællesbilleder.

Til sidst er der vejledning i at omsætte tegningen til et smukt relief.

Du kan bl.a. læse om forløbet her og her.

Du finder hæfte 1 (med optegning og collage-del) her, og hæfte 2 (med linoleumstryk og lerrelief) her.

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kender nogle arkitektoniske udtryk og kan forklare, hvad de betyder
  • Jeg kan tegne et byhus med flere etager
  • Jeg kan udvide min tegning til en rummelig collage
  • Jeg ved, hvordan man laver et godt linoleumstryk, og har lavet mindst 3 gode tryk
  • Jeg kan fremstille et lerrelief med arkitektur-elementer

 

ANTILOPER

Antiloperne er en fin tegneudfording for 4.klasse, uden at blive for svær. Samtidig giver de snoede horn masser af mulighed til at tale om hvordan man kan bruge lys og skygge i sine tegninger/malerier til at skabe en effekt.

I mit hæfte er der trin-for-trin vejledning til optegningen og forslag til at arbejde med farvelære, når det smukke motiv skal farvelægges – enten i naturalistiske eller koloristiske farver.

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan tegne en antilope
  • Jeg kan begrunde mit farvevalg
  • Jeg kan bruge lys og skygge til at forstærke min tegning

 

IPAD-MALERI – HOCKNEY-PARAFRASER

Hvis du har iPads til rådighed, er det oplagt at inddrage dem i undervisningen – ellers må du (ligesom jeg) klare dig med at låne dig frem. 

Mit hæfte indeholder 3 forløb, og i 4.klasse vil jeg foreslå det, der handler om at lave parafraser ud fra David Hockneys blomsterbilleder.

Jeg strukturerer det sådan, at eleverne først laver deres egen udgave af et af Hockneys værker, dernæst kan de bruge det de har lært til at arbejde videre og lave deres eget billede. Mine elever arbejder i par, da jeg ikke har mulighed for at låne så mange iPads.

….. og jo, du kan godt undervise i iPad-maleri, selvom du ikke selv er nogen “haj” til teknik. Jeg har lavet en del af undervisningen som selvstudium for børnene, så du kan kopiere arbejdshæfterne direkte fra mit undervisning-hæfte, og lade dem hjælpe hinanden 🙂

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan forklare fordelene ved at arbejde med flere lag i et billede
  • Jeg kan arbejde med flere lag i et billede
  • Jeg kan vælge en velegnet pensel i Brushes Redux
  • Jeg kan male et digitalt maleri

 

RUNDETÅRN

Et skønt og festligt forløb 🙂

Eleverne skal først se på Robert Delaunays billeder af Eiffeltårnet, og tale om hvordan han har valgt farver, der er langt fra de naturlige.

Bagefter skal de selv male et koloristisk billede af vores eget Rundetårn. De guides gennem optegningen, og derefter slippes de løs. Vi har brugt akvarel, pastel og en smule farveblyant til billederne.

Du kan bl.a. læse om forløbet her og her.

Undervisningsmaterialet finder du her.

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan tegne Rundetårn
  • Jeg kan male et koloristisk billede inspireret af Robert Delaunay

 

Her slutter min årsplan for 4.klasse … men du kunne også tilføje nogle af disse forløb.

 

Memes / citater om billedkunst

Et kort forløb der udover en reflektion af billedkunst-faget, rummer digital fotografering, billedbehandling og fremstilling af en digital collage i flere lag.

Du kan læse om forløbet her.

 

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan redigere et digitalt billede
  • Jeg har en viden om balance i et billede
  • Jeg kan lave et billedkunst-meme/ visuelt citat

Plakater

Hvis du ikke tidligere har arbejdet med plakater (også nævnt i planen for 3.klasse) synes jeg du bør overveje det. 

Det er et grundigt forløb med fokus på billedlæsning, billedkommunikation og farveholdninger og selvfølgelig – fremstilling af plakater. Enten “i hånden” eller på iPads.

Du kan læse om forløbet her og her.

Du finder undervisningsmaterialet her.

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan genkende Per Arnoldis plakater
  • Jeg kan fortælle om nogle fællestræk ved Arnoldis plakater
  • Jeg kan forklare forskellige formål med en plakat
  • Jeg kan fortælle om billedsymboler, og hvordan man udvikler dem.

Fugl Fønix

Lav skulpturer i sølvpapir og tape. 

Du kan læse om forløbet her og her. Eleverne har i grupper lavet skulpturer af Fugl Fønix.

Jeg har ikke lavet noget inspirationshæfte om teknikken (endnu), men du kan eksperimentere dig frem sammen med eleverne.

Skulpturarbejdet er ikke formuleret i de små (vejledende) delmål, men i beskrivelsen for området (obligatorisk område) står:

Eleverne skal arbejde med at skabe en skulptur, en tredimensionel genstand, der har betydning for mennesker uden at have en praktisk funktion. 

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan samarbejde om at fremstille en sølvpapirs-skulptur
  • Jeg kan fortælle om Fugl Fønix og derudfra beskrive gruppens skulpturvalg

——-

Det var alt for denne gang. Jeg håber, du har fundet inspiration til din egen plan. Del gerne indlægget med kollegaer, der kunne have glæde af det.

Her kan du finde mine andre planer:

Kreative hilsner 

 

Print Friendly, PDF & Email

6 tanker om “Billedkunst-årsplan for 4.klasse – ny udgave”

  1. Karen Lise Kaspersen

    Hej Fru Billedkunst.
    Hvad hedder det hæfte som indeholder Hockney-parafraser forløbet? (Når jeg søger på bubbleminds).
    Iøvrigt kan jeg fortælle at jeg har brugt søndagen på at lave en lerpung. Du har så rigtigt skrevet i hæftet, at jeg skal lave en selv først. Mine elever skal lave den på onsdag (vi har heldigvis 3 lektioner med valgholdene, så jeg tænker det passer fint). Jeg glæder mig så meget, synes det er et rigtig godt tema. Vi lavede mønter i sidste uge, de blev rigtig flotte med blåler malet med hvidlers slikker.
    Hilsen Karen Lise.

    1. Hej Karen Lise

      Jeg er også glad for forløbet med lerpungene – man får både nogle gode snakke undervejs og nogle smukke produkter. Hvis du (og eleverne) har lyst, ville det være spændende at se et par fotos 🙂

      Hockney har jo lavet mange digitale billeder, så det er i “Mal på iPad” at du finder forløbet.

      Rigtig god arbejdslyst

      De bedste hilsner
      FruBilledkunst / Tina

      1. Karen Lise Kaspersen

        Tak for dit svar, jeg har nu købt og er ved at øve. Jeg arbejder på chromebook, og har brugt Photopea (fra skoletube) med valgholdet. Men tænker det er lidt avanceret til de yngre elever (men man skal jo ikke undervurdere eleverne digitale kompetencer :-)).
        Chrome Canvas kender du det? Jeg synes ikke man kan ændre lagenes placering. Både i Photopea (her kan man godt ændre) og i Chrome Canvas arbejder man nemlig modsat af hvad du skriver. Baggrunden først, fx himmel, græs, træstamme blomster. Men det er jo sådan set også mere logisk. Børn tegner bare som du skriver, det vigtigste først og baggrunden til sidst.
        Men spørgsmålet til dig er: hvilket program vil du anbefale på chromebook? Og hvis du kender Chrome Canvas, kan man ændre lagenes rækkefølge?
        Mvh Karen Lise.

        1. Ja, det er ikke så let med Chromebooks – det har min skole også … Faktisk har jeg ikke fundet noget helt godt til Chromebooks endnu.

          Eller det vil sige, det har jeg egentlig, for gratis-appen Sketchbook fungerer rigtig godt (ikonet forestiller en blyant på rød baggrund – bare så du ikke forveksler den med andre). Mit problem er bare, at vi ikke kan få lov til at downloade den (og at der kun er touch på indskolingens maskiner….

          Jeg har prøvet at bruge Photopea. Det er et fint billedbehandlingsprogram, men et sølle tegneprogram, synes jeg. Jeg sad og kæmpede med det flere timer sidste uge uden at kunne få det til at lave præcis det jeg ville have det til – desværre uden at finde en løsning på min udfordring.

          Canvas kender jeg ikke lige så godt, men problemer er nogenlunde det samme – det er svært at lave kvalificerede tegninger synes jeg – i alt fald, hvis man skal “muse”tegne….

          Jeg lånte i sin tid iPads på Cfu (2 kasser = 10 stk) og supplerede med et par af elevernes egne.

          Men hvis du har lyst til at melde tilbage , vil jeg gerne se og høre, hvad du har fundet ud af …

          De bedste hilsner Tina

      2. Pingback: Billedkunst-årsplan for 3.klasse – ny og forbedret udgave – FruBilledkunst

      3. Pingback: Billedkunst-årsplan for 5.klasse | FruBilledkunst

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.