Årsplaner i billedkunst

Feriens sidste aften …. i morgen begynder vi igen med planlægning og møder. Gad vide hvordan det nye skoleår bliver – det sidste blev jo ikke helt, som vi havde forestillet os. 

Jeg håber sådan at der snart kommer nogle opdaterede Corona-retningslinjer for skolerne – synes der er meget vi ikke helt ved endnu…. Må eleverne dele redskaber i billedkunst? Må de dele farver (det er jo ret svært at afspritte farvekridt)? Må de klippe i det samme papir, når vi laver collager?

Mange spørgsmål, men i mine årsplaner har jeg ladet som om verden er helt normal – så må jeg justere undervejs. Jeg overvejer at skrive et indlæg om forløb man kan lave, hvor man deler så lidt som muligt – Du må meget gerne skrive i kommentarerne, hvad dine overvejelser angående billedkunstundervisningen i corona-tider går på.

Jeg ved, at der plejer at være en del søgning på mine årsplaner her i begyndelsen af august, så jeg linker her til dem, så du ikke skal søge efter dem. Klik på billederne for at komme til planerne.

1.klasse

2.klasse

Derudover tænker jeg at indsætte et “da Vinci-forløb” – det er en spændende måde at arbejde på, og jeg er for tiden meget optaget principperne for Da Vincis tænkning – Det bliver jeg altså nødt til at fortælle dig om i et andet indlæg snarest!

Hvis du ikke har arbejdet med akvarel tidligere, vil jeg anbefale dig at bruge akvarelkurset også – det er en sjov og givtig måde at undervise børnene om hvordan man bruger akvarellen – uden en masse regler og kedelige øvelser.

3.klasse

Og mon ikke der ryger et “da Vinci-forløb” med i årets løb ….

4.klasse

5.klasse

Min årsplan er lavet dengang vi havde to ugentlige billedkunst-lektioner – nu hvor vi kun har en, når man naturligvis slet ikke så meget. Du kan eventuelt “klippe” planen over i to dele og lave resten i 6.klasse.

6.klasse

Igen en enkelt lektion om ugen. Det kræver god planlægning, god klasseledelse og gode arbejdsvaner. Jeg skal have 2 6.klasses-hold næste år, så jeg får trænet det hele! 

Hvis du ikke har brugt alle forløbene under 5.klasse, kan du vælge at lægge nogle af dem i 6.klasse. Alternativt kan du få lidt inspiration fra min plan – den ser sådan ud:

  • afrikanske silhuetter ... som et hyggeligt forløb at starte med. Det er trods alt længe siden vi sidst har set hinanden.
  • Dyr i sort og hvid. Et forløb om valør, som jeg tidligere har brugt med mine valghold – jeg overvejer at bruge det i 6.klasse, så de kan få en forsmag på valgholds-stoffet.
  • Stilleben som linoleumssnit. Det er et nyt forløb, som jeg er i gang med at udarbejde.
  • Moderne selvportrætter – det er altid meget spændende at arbejde med portrætter, der siger mere end bare noget om, hvordan man ser ud.

Men det er jo med årsplaner som med budgetter – de holder ikke altid. Nogle gange kommer der et eller andet i vejen, eller også trænger klassen bare til noget andet end det, der står i planen. Eller også bliver jeg inspireret til nye forløb, jeg ikke kan vente med at lave med dem …

Jeg vil slutte nu og nyde de sidste par ferietimer – God fornøjelse med planlægningen i næste uge.

Vi “høres” ved

Kreative hilsner

 

 

Print Friendly, PDF & Email

2 tanker om “Årsplaner i billedkunst”

  1. Hej tina.
    Mange tak for for dine fantastisek ideer til billedkunst, dem har jeg haft megen glæde af, og jeg har købt en del af dine hæfter.
    I år har jeg fået skolens første valgthold – 7. klasse. Jeg har tidligere arbejde med konkrete billedkunstforløb i overbygningen, og jeg har derfor en del ideer, men valgfaget er i mine øjne blevet meget intellektualisere, og jeg har svært ved at se, hvordan det skal hænge sammen med, at man via de praktisk-musiske fag skal styrke erhversuddannelser.
    Mit spørgsmål går egentlig på, om du har en årsplan til valghold i 7. klasse liggende. og/eller om du tænker der er nogle af dine forløb/hæfter, der vil egne sig til dette.
    Mange hilsner Hanne Søhof

    1. Kære Hanne

      Allerførst tak for din kommentar og for de pæne ord – de varmer 🙂

      Det er jo lidt tricky omkring valgholdene, for ingen af os har jo erfaring endnu. Jeg har et 8.kl.-hold, som skal til prøve til sommer og så skal jeg starte to 7.kl.hold, som jeg glæder mig meget til at møde.

      På min skole samler man 7.klasserne fra afdelingerne, så derfor kendte jeg næsten ingen af eleverne før – og heller ikke deres tidligere undervisning. Vi arbejdede derfor en del med nogle helt fundamentale ting i 7.klasse bl.a. iagttagelsestegning og valør. Sideløbende med det arbejdede vi med sketchnoting og fotografering.

      Desuden har de arbejdet med plakater om “den gode skole” i en periode, hvor de havde praktikanter.

      I foråret arbejdede vi med et male/tegne/ler-tema om “store problemer”. Det nåede vi desværre kun halvvejs med før corona-hjemsendelsen.

      Eftersom vi ikke kendte alle faktorer fra skoleårets start, har min årsplan været “dynamisk” – læs: skrevet efterhånden som stien blev trampet. Selvfølgelig har jeg nogle idéer om hvad vi skal arbejde med, men jeg synes det er vanskeligt at sætte dem på papir som andet end overskrifter, før jeg har ført dem ud i livet …. Men jeg tænker at det bliver lettere i år. Mange af forløbene er jeg ret tilfreds med, så dem vil jeg gentage – måske med tilrettelser.

      Jeg vil helt sikkert både arbejde med sketchnoting i logbøgerne (vi skal bruge de sorte kvadratiske fra Tiger).
      Fotoforløbet er også genialt, fordi man kommer ind omkring så mange andre faktorer, når man taler fotografi – både tekniske komposition og valørværdier og tematiske – f.eks. i emnet “portræt som stilleben”, der var den ene uges lektie.

      Selvom mit plakat-forløb oprindeligt er lavet med yngre elever, vil det også være utrolig velegnet til valgholdet. I hæftet arbejder vi med “fritid”, men valgholdet kunne jo arbejde med “forandring”, “rejsen”, “mure” eller lignende.
      Hvis du oven i købet har mulighed for at anvende iPads, for det var dejlig nemt at eksperimentere – f.eks. med farvesammensætninger til plakaterne.

      Måske har du ret i at faget er blevet intellektualiseret, men det er jo også en spændende udfordring at få løftet elevernes kommunikation. “På seminariet lærte vi, at det handler om at sige noget”, sagde en af mine nye unge kollegaer. Jeg tænker også, vi skal arbejde en del med, hvordan man får det sagt på en måde, så det er værd at høre på – altså at vi i lige så høj grad skal arbejde med håndværket i vores fag.
      Det er et spændende udviklingsprojekt vi har foran os!

      Jeg håber at dette har kunnet bringe dig lidt videre – det er en spændende diskussion/opdagelsesrejse.

      De bedste hilsner
      Tina / FruBilledkunst

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.