Spring til indhold

Billedkunst valgfag – årsplan for 8.klasse

Som jeg skrev i årsplanen for 7.klasse, vælger jeg at lægge projekter med rummelige værker i 8.klasse af hensyn til den tid jeg skal opbevare værkerne før prøven. Planen indeholder kun 4 forløb, da selve prøvedelen jo tager en hel del tid.

Min plan kort:

  • Store problemer og tryllestøv – maleri og lerbeholder
  • Det største i livet – collagebog (multimodalt projekt)
  • Det drømmer jeg om at gøre – tapeskulptur
  • En vigtig sag – Plakater inspireret af Arnoldi

I min plan for 7.klasse arbejdede vi med tegning og digitale billeder (2 udtryksformer), og i 8.klasse arbejdes med maleri, skulptur og collage (3 udtryksformer). Kravet er mindst 4, der skal indeholde plane, rummelige og digitale værker – DONE!

Undervisningsbeskrivelsen

Jeg har valgt at sætte undervisningsbeskrivelsen ind som forløbsbeskrivelse. På den måde kan du både danne dig et overblik over forløbene og copy-paste beskrivelsen, hvis du bruger forløbet.

Jeg vil igen slå et slag for at du får skrevet undervisningsbeskrivelsen undervejs. Dels slipper du for en masse arbejde lige før prøven, dels giver det et godt overblik både for dig og eleverne. Og husk at sende beskrivelsen med (sammen med elevprodukterne), hvis nogle af dine elever flytter undervejs – din kollega på den modtagende skole vil takke dig for det!

Logbog

Husk også at bruge logbog undervejs. Det hjælper eleverne med at dokumentere deres udvikling og dig med at forstå deres billedkunst-tankegang, så du lettere kan guide dem.

Jeg vil igen anbefale min digitale logbog, som har rigtig mange fordele i forhold til de fysiske logbøger, jeg tidligere har brugt – jeg indsætter link til en lille video om den, så du kan se, hvad jeg mener – klik på billedet eller den blå tekst….

 

Store problemer og tryllestøv

Som jeg skrev i årsplanen for 7.klasse, vælger jeg at lægge projekter med rummelige værker i 8.klasse af hensyn til den tid jeg skal opbevare værkerne før prøven. 

Dette forløb var et af dem, som mange elever nævnte som det bedste! Det består egentlig af 2 forløb der hænger sammen. Først skal eleverne vise et problem, de ville ønske de kunne afskaffe, og derefter skal de forstille sig, at de får et tryllepulver, der kan gøre det. Dette pulver skal naturligvis have en passende krukke, der afspejler virkningen. Det skal afspejles i udformningen.

En lille note 

Jeg har prøvet forløbet et par gange og været meget glad for det – og jeg vil helt sikkert lave det fremover i 8.klasse igen, for det giver nogle gode snakke og stærke billeder, men denne gang kan jeg desværre ikke sætte det på min egen plan, da jeg har brugt forløbet med en del af eleverne tidligere. I år vil jeg derfor lave et tilsvarende projekt, der både kommer til at indeholde en lerbeholder og nogle malerier. 

Til gengæld er jeg snart færdig med at skrive hæftet om forløbet.

 

Det vigtigste i livet – billedbog i collage

Et skønt forløb, hvor corona desværre spiste afslutningen, da jeg brugte det sidste gang. Jeg GLÆDER mig til at prøve hele forløbet igennem, men vi fik nogle virkelig gode billedsamtaler undervejs og der var nogle lovende værker undervejs.

Jeg planlægger at skrive et hæfte om dette forløb også – men her er altså ingen tidshorisont. Håber alligevel forløbet kan inspirere dig.

 

Det drømmer jeg om at gøre – Tapeskulptur 

 

En vigtig sag

Jeg er i gang med at skrive en ny version af min plakatbog – denne gang med brug af computere/chromebooks eftersom vi ikke har iPads på min skole. Desuden er det nye projekt tilpasset lidt ældre elever – men du kan stadig bruge mit tidligere hæfte…

Det var det! Så der der årsplaner for 1.-8.klasse … 

Hav en god og kreativ sommer

PS – Brug FruBs luksus-lærerkalender til din planlægning – der får du både dato, ugenummer og kalender skrevet ind + alle de ressourceark du har brug for –  i den mængde du har brug for.

Print Friendly, PDF & Email

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: