Et helt specielt skoleår er ved at være sluttet, og vores normale dagligdag er på vej tilbage – så med håbet om et helt godt skoleår uden alternative skemaer, hjemsendelser og restrektioner, skriver jeg mine årsplaner.
Desværre har 1.klasse jo kun 1 ugentlig billedkunst-lektion, de fleste steder, og det sætter selvfølgelig grænser for hvor meget man kan nå. Nederst i indlægget tilføjer jeg ekstra projekter til jer, der er heldige at have mere tid…
Selvom FFmålene ikke er obligatoriske længere, har jeg medtaget dem, for at du kan se, at planerne når godt omkring det ungerne skal lære i de første to år. Årsplanen for 1.klasse finder du her – der følger en for de øvrige årgange.
Mine planer indeholder som regel ikke så mange forløb, fordi de går i dybden, og kvalitet tager tid.
Tegneforløb
Hver gang jeg får et nyt billedkunsthold, starter jeg altid med et struktureret tegnekursus. Det giver det bedste fundament.
I kurset lærer de vigtige teknikker – bl.a. at opdele et motiv i mindre dele (tegnealfabetet) og overlapningsteknikken.
Her på bloggen kan du finde mit oprindelige tegnekursus ved at søge på “Hvordan lærer man at tegne”. Der er 5 indlæg …. men jeg vil råde dig til i stedet at købe mit hæfte med tegnekurset. Det er meget forbedret i forhold til kurset på bloggen, og desuden får du en håndfuld kopiark, der træner eleverne i teknikkerne.
Du kan læse om mit tegnekursus mange steder på bloggen – bl.a. her.
Hæftet med undervisningsmaterialet finder du her.
Ofte varer tegnekurset indtil jul, fordi det indeholder flere små forløb, der træner de grundlæggende billedkunstfærdigheder. Måske burde jeg heller ikke kalde det for et tegnekursus, men nærmere et introduktionskursus, for der er også et lille collageforløb.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan nævne elementerne i formalfabetet
- Jeg kan opdele enkle motiver i formalfabetet
- Jeg ved hvad overlapning er
- Jeg kan tegne en ting foran en anden med overlapnings-teknikken
- Jeg kan lave en collage
- Jeg kan tale med om kompositionen af en collage
Tukaner
Jeg følger ofte tegnekurset op af et enkelt tegneforløb – det kan f.eks. være tukaner – det er altid et hit at male dem! Skønne farvestrålende fugle med masser af personlighed.
Du kan læse om forløbet flere steder på min blog – bl.a. her.
Undervisningsmateriale kan du finde her.
Jeg har også brugt panda-forløbet og søpapegøje-forløbet på samme måde.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan tegne en tukan efter guidet tegning
- Jeg kan blande farver, så de bliver mere spændende at se på
- Jeg kan udstille min tegning og præsentere den
Japanske kirsebærtræer malet på iPad
Børnene skal lære at fremstille digitale billeder. Hvis du har iPads til rådighed, er det fantastisk at fortsætte med et lille forløb med guidet tegning på dem.
Min skole har ikke iPads, men jeg har lånt nogle på CFU og suppleret med børnenes egne – så plejer jeg at kunne sammensætte et halvt klassesæt, så børnene kan arbejde i par.
I hæftet viser jeg trin for trin, hvordan man tegner et japansk kirsebærtræ i app’en Brushes Redux. Gennem forløbet lærer børnene hvordan man arbejder i lag, hvordan man ændrer penslen, hvordan man skifter farve og ændrer gennemskinnelighed (transparens).
Du finder undervisningsmaterialet her.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan kan tegne en digital tegning i flere lag
- Jeg kan forklare, hvad lag er
- Jeg kan ændre farve og penseltype i Brushes Redux
Fugle – sølvpapirsskulptur
Sølvpapir og tape er fantastiske materialer til at lave skulpturer. Første klasse kan lave nogle fine fugle.
Jeg har skrevet om projektet her (dog gennemført af 5.klasse, som “forprojekt” til FuglFønix-skulpturer).
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan fremstille en sølvpapir/tape-skulptur
- Jeg kan præsentere min skulptur
Eventyrlige slotte
Der er masser af fantasi og farveglæde i dette projekt. Det velstrukturerede forløb hjælper dem til at få succes med billederne.
Undervisningsmaterialet finder du her.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan tegne et eventyrslot ud fra min fantasi
- Jeg kan bruge forskellige materialer i min tegning
Med disse 5 forløb og de 5 forløb jeg har planlagt til 2.klasse, når man alle FFMerne.
Men man kunne også arbejde med:
Glade katte inspireret af Rosina Wachtmeister
Det er et forløb alle ungerne elsker. I er der kopiark, hvor børnene kan øve sig i at tegne katte på Wachtmeister-måden.
Der er også ark, hvor de øver forskellige baggrunde inden de skal beslutte, hvilken baggrund, de selv vil male.
Du kan læse om forløbet flere steder på bloggen – bl.a. her.
Undervisningsmaterialet finder du her.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan genkende Rosina Wachtmeisters kattebilleder
- Jeg kan tegne og male et katte-billede i hendes stil
Fuglereder tegnet med pastel eller Neocolor
Børnene skal lære at tegne med mange forskellige slags redskaber. I dette projekt tager vi fat på de dejlige pasteller (soft pastels).
Børnene bliver guidet gennem optegningen af en koloristisk fuglerede. De lærer om forskellige teknikker – hvornår er det smart at bruge siden af pastellen, og hvornår skal man bruge spidsen?
Du finder inspirationshæftet med trin-for-trin-vejledning her.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan tegne en fuglerede
- Jeg kan fortælle om pasteller og kan bruge dem på forskellige måder
Popart inspireret af Wayne Thiebaud
Mmmm… dette projekt er både lækkert og lærerigt!
Børnene lærer at blande lækre lyse farvenuancer.
Samtidig kan du benytte anledningen til at fortælle om popkunsten.
Børnene har først lavet hver deres billede. Bagefter har jeg kopieret malerierne og så har vi samlet dem til et stort lækkert fællesbillede.
Undervisningsmaterialet finder du her.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan blande lyse farver
- Jeg kan male et billede af en lagkage
- Jeg kan give eksempler på et popart-kunst
Der er også flere skønne dessertprojekter egnet til første klasse i Is, dessert og tyggegummimaskine … hvis du altså kan tåle så mange visuelle kalorier …
Håber det var til en hjælp ….
Kreative hilsner fra
PS – Brug Min Egen Bog flittigt
Når jeg får en ny klasse, køber jeg også altid en “egen bog” til dem. Det kan være enten en gammel kasseret bog eller en ny med blanke (ikke for tynde) sider.
Pingback: Til dig, der skal have 4.klasse i billedkunst næste skoleår – FruBilledkunst
Pingback: Til dig, der skal have 3.klasse i billedkunst næste skoleår – FruBilledkunst