Sådan organiserer du dine billeder

Hvis du læser ældre litteratur om undervisning i billedkunst, anbefaler rigtig mange, at man opbygger en billedbank af referencebilleder – hvilket er et glimrende råd!

På min gamle skole lå billedkunstlokalet i kælderen og i det ene hjørne stod en kæmpe kommode med en masse skuffer – ikke helt så fin som den, jeg har sat ind øverst i billedet, men princippet var det samme. Jeg startede straks med laminere billeder og lægge dem i skufferne efter kategorier. 

Tiden gik, jeg flyttede skole og teknikken udviklede sig, så i dag har jeg min kæmpe kommode af billeder helt digitalt – hurtigt, nemt og meget mere effektivt. Imidlertid har det taget mig noget tid at finde ud af, hvordan jeg skulle organisere billederne – for ligger de alene på fotorullen, gør de jo meget lidt gavn.

Jeg har valgt at have min billedsamling på Dropbox, så jeg ikke mister alt, hvis min computer crasher. Det gør også, at jeg har adgang til billederne både hjemme og på skolen. Du kan få 2BG gratis, og hvis du tilmelder dig via dette link, og installerer dropbox på din computer, får du yderligere 500Mb. Jeg skal i sandhedens interesse oplyse, at jeg også får noget ekstra data, men eftersom jeg endnu har 1,8TB ubrugt date, bringer jeg kun linket for din skyld.

Du kan selvfølgelig også bruge andre sky-løsninger f.eks. Google drev (hvor du får 15GB gratis), Onlime (hvor du får 5GB) , OneDrev (5GB gratis) eller simpelthen bare på din computer.

Først opretter du en mappe, der hedder BILLEDBANK. 

 

TIP: Hvis du gerne vil have mappen til at stå øverst, kan du kalde den 00BILLEDBANK. Alfabetiseringen vil så automatisk sætte den øverst.

Dernæst er du klar til at oprette kategorier. Jeg har mange!

Her er nogle eksempler på mine mapper/kategorier og underkategorier:

Som du kan se, er de opdelt lidt forskelligt. Nogle er opdelt efter motiv, andre efter en kunstner, nogle efter teknik. Måske skulle man være mere konsekvent her, men jeg gemmer billederne efter hvad jeg husker dem på. 

Nogle af mapperne indeholder flere underkategorier – f.eks. min bjørnemappe:

Hver kategorimappe indeholder typisk 4 undermapper. For f.eks. pandaer, ville den se sådan ud:

  1. Panda – fotoreference – altså fotos jeg har taget og oploadet eller fundet på nettet
  2. Panda – elevarbejder – Jeg kan godt lide at have de færdige elev-værker samlet
  3. Panda – elevarbejde undervejs – det kan være en god idé at tage nogle billeder af processen undervejs – dels for at huske, hvordan du gjorde, dels til udstilling sammen med de færdige værker
  4. Panda – inspiration – her lægger jeg billeder/malerier etc. af andre kunstnere – her er billeder/malerier af pandaer lavet af kendte og ukendte børn og voksne. Det er også her, jeg ville lægge et spændende blogindlæg eller andet der vedrører emnet.

Det er et stort arbejde at kategorisere alle sine billeder – det var det i alt fald for mig, da jeg gjorde det for nogle år siden. Dengang havde jeg omkring 12.000 billeder på min fotorulle – nu er den oppe over 23.000.

Jeg forslår, at du begynder lige så stille – måske bare med et par kategorier – f.eks. fra de sidste 2-3 projekter du har lavet. Efterhånden så du arbejder med nye ting, organiserer du billederne i din billedbank, og med tiden vil du have en skattekiste af inspiration!  …. Nemmere, billigere, hurtigere, større og mere effektivt end mit gamle skuffe-system.

God arbejdslyst.

PS husk at du også kan gemme PDF-udgaver af mine blogindlæg i din inspirationsmappe. Du klikker blot på den grønne PDF-knap i slutningen af indlægget.

Klik derefter på PDF-knappen øverst på siden.

Klik på Download din PDF, og vælg, hvor du vil gemme filen (f.eks. i inspirations-mappen)

 

Print Friendly, PDF & Email

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.