At tegne er at opleve!


En læser spurgte for kort tid siden til mit tegneforløb med valgholdet…. Her kommer lidt billeder og en mere detaljeret beskrivelse.

Jeg har startet forløbet med valgholdet med et tegneforløb. Selvfølgelig har de tegnet tidligere, men jeg vil rigtig gerne have dem til at være 100% opmærksomme på det de iagttager og ikke bare tegne det de ved…. 

Første opgave var at tegne en tøjklemme. Sådan en har alle 7.klasser sandsynligvis set mange gange – men da jeg stillede dem overfor udfordringen at skulle tegne den, blev det meget klart, at der er forskel på at se en ting og at iagttage den. 

(Her i vores familie skal man lære at tage hånd om sit eget vasketøj fra man begynder i 6.klasse – der var skræmmende mange af mine skønne elever, der endnu ikke havde klaret at tage en tøjvask selv….)

Bagefter gav jeg dem et fotografi af klemmen, og vi arbejdede med både blind kontur og modificeret kontur.

Den logiske hjerne vil gerne “bestemme” så vi tegner det vi ved – men den kan trænes til at råbe mindre højt, når vi virkelig ønsker at iagttage.

Til træningen brugte vi 2 stregtegninger – det ene efter et selvportræt af Krøyer, det andet efter et skønt portræt malet af Anna Ancher.

Jeg har lavet to øvelser, så de hurtigt kan nå begge, og resten kan have god tid til at klare detaljerne i det første.

Vil du læse mere om teknikken, kan du finde den rigtig godt beskrevet i Betty Edwards bog: “At tegne er at se” – side 52 ff.

Første del handlede således mest om at iagttage stregen – næste del handler om at iagttage valør-nuancer – Følg med her på bloggen.

Hvordan underviser du de store elever i tegning?

Kreative hilsner

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.