Vi havde for nyligt en trafikdag på skolen. Formiddagen var fyldt med masser af undervisning om regler i trafikken, gåtur, cykeltur mmm.
Efter middagsfrikvarteret skulle børnene lave noget helt andet. Jeg var så heldig at få lov til at være sammen med 2.klasse. Vi tog 3 børnecykler ind i klassen, fandt en bunke papir og tegneunderlag.
Jeg talte kort med børnene om, hvordan man griber opgaven an. Jeg foretrækker at begynde med hjulene. Vi målte med strakt hånd, hvor langt, der var mellem de to hjul … Og det kan jo være lidt forskelligt efter hvor man sidder.
Det var også en spændende opdagelse, at hjulet ikke nødvendigvis var cirkelrundt …. Forkortningerne gør ofte hjulene en smule ovale. Vi talte om hvordan egerne går ….
Ikke alt kommer med i tegningerne, men børnene har SET cykler på en helt ny måde.
Nogle af børnene havde brug for lidt mere struktur – dem hjalp jeg med at få skitset grundformen op. Jeg tegner med ganske lys blyant nogle streger på børnenes tegninger – bagefter tegner de op og fylder billederne med deres iagttagelser.
Alt i alt et par dejlige timer i 2.klasse, hvor de lærte om cykler på en helt anderledes måde.