2.klasse har arbejdet med Blue Dog billeder. Hvis du ikke kender Blue Dog, vil jeg opfordre dig til at se nogle af George Rodrigues billeder på nettet.
Blue Dog bliver altid malet på samme måde, og i starten synes jeg, at billederne var lidt kedelige …. Men det varede ikke så længe, for George Rodtrigue bruger sin figur på en kreativ måde – det opdager man især, hvis man lægger mærke til hans titler.
Nogle af billederne er “hilsener” til andre kunstnere – f.eks. det billede, hvor Blue Dog bliver malet i en dåse (Andy Warhol) eller “My Tea is Ready” (Henri Matisse), hvor han maler elementer fra et af Matisses værker.
Andre malerier tager vigtige problemstillinger op – f.eks. “I Just Don’t Wanna Be Me” eller “Don’t Turn Your Back On Your Troubles, ‘Cause They Just Multiply” – altså masser at tale om, når man viser billederne til børnene.
Jeg guider børnene gennem optegningen af hunden, og derefter bestemmer de helt selv, hvor deres Blue Dog skal være. Det giver mange gode samtaler om deres valg.
De fleste børn kommer ret hurtigt i gang med deres tegninger. Jeg har dog altid et par forslag med hvis en elev, der har svært ved at komme i gang.
Jeg glæder mig til at vise deres færdige billeder frem.
Vuf fra
PS – Hvis du selv vil lave et Blue Dog forløb, kan du finde tegneguide og yderligere vejledning i mit inspirationshæfte.
Hej 🙂
Endnu engang tusind tak for skøn inspiration. Der er så mange gode og spændende forløb jeg får lyst til at arbejde med.
Er det rigtig husket at du på et tidspunkt har arbejdet med at lade eleverne tegne/male halvdelen af et eller andet dyr? Altså en kopi på den ene side og elevernes tegnede del på den anden side?
Hilsen Annemette 🙂
Kære Annemette
Tak for de pæne ord 🙂
Ideen med 1/2 tegnet portræt findes i mange udgaver på pinterest. Nogle deler endda portrættet i 4 og bruger forskellige materiale til hver firkant ….
Jeg har ganske vist prøvet det en gang, men mener ikke jeg bloggede om det ….
Om forløbet
Men processen er ganske som du beskriver.
Brug helst en sort/hvid kopi, så ungerne ikke også skal forholde sig til farveblanding.
Husk at bruge blyanter af forskellig hårdhedsgrad, så eleverne kan få ordentlige mørke nuancer – synes nogle af de eleveksenpler jeg har set, har været lidt “blege” i valørværdi ….
Start gerne med at lave en nuanceskala på en lille strimmel papir, som børnene kan holde op mod fotoet, for at tjekke nuance.
God fornøjelse
FruBilledkunst
Pingback: Galleri – Blue Dog | FruBilledkunst