Det pædagogiske paradoks – og tanker om valgfagsundervisningen

Min datter er lige startet på seminariet og har for nylig skrevet en opgave om det pædagogiske paradoks – altså det at vi på den ene side gerne vil have frie ansvarlige selvtænkende mennesker, men på den anden side er nødt til at begrænse deres frihed for at opdrage dem til det – Kant strammer den oven i købet og kalder det tvang. (Rousseau og Kant)

Det fik mig til at tænke på det paradoks – den balancegang jeg føler i valgfagsundervisningen.

På den ene side vil jeg gerne have mine elever til at sige noget med deres værker – men på den anden side er jeg nødt til at lære dem nogle teknikker og procedurer for at de skal kunne tale så stærkt og udtryksfuldt som muligt.

Nogle gange lykkes det mig at komponere nogle forløb, hvor de kan “tale frit”, mens de lærer nogle faglige teknikker, men som regel laver jeg et lille bundet forløb først, hvor de lærer det grundlæggende – som de derefter kan bruge i deres eget værk.

Lad mig give et eksempel. Min 8.klasse er i gang med at lave lerkrukker, der skal kunne indeholde et tryllepulver, der kan løse et af verdens problemer – og krukken skal naturligvis afspejle pulverets virkning. 

For at lære dem pladeteknikken, laver vi en lerpose sammen. De får godt nok lov til at bestemme dekorationen, men resten har jeg fastlagt… Altså et bundet projekt før et mere frit projekt.

Mine 7.klasser er gået i gang med blyantstegning. Her er også en række små øvelser/bundne billeder, de skal lave, før jeg giver “ordet frit”.

 

Det er i øvrigt også det der gør, at jeg ikke bryder mig om at skrive for portalerne. Jeg har skrevet et enkelt forløb, men sagde derefter fra. Min forløb bliver næsten altid bygget progressivt op på den måde, men når man skriver for portalerne, skal brugerne have mulighed for at vælge opgaverne til og fra – og starte med sidste side, hvis det er det, de har lyst til.

Det hænger dårligt sammen med min pædagogik, så det er en af grundene til at jeg foretrækker at udgive mine hæfter selv (og så er det selvfølgelig også en fordel, at det holder prisen nede for dig som underviser).

Hvad tænker du om forholdet med frie eksperimenter og mere strukturerede forløb?

Hvordan balancerer du dem i din undervisning?

Kreative hilsner

PS – de øverste plakater er ikke tegnet af en valgholdselev, men fra et forløb jeg har lavet med 3.klasse – men de taler så klart, at jeg synes de skulle med som et eksempel på en klart kommunikation.

Print Friendly, PDF & Email
Tags:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.