For en tid siden lavede 2.klasse skulpturer af deres hænder, og dér lovede jeg at vende tilbage med et større projekt. Her er det! Tapeskulpturer i stor størrelse!
Børnene har været delt i to grupper – et drengehold og et pigehold. Hver gruppe skulle fremstille en skulptur af et læsende barn, som skulle udstilles på skolebiblioteket.Selve figuren er fremstillet i flere dele. Hver gruppe valgte to modeller af nogenlunde samme højde og drøjde. I første omgang lavede grupperne fødder og ben, anden gang formede børnene torsoen, tredie gang arme, hænder og hoveder. De fleste dele er modelleret oven på børnene, men hovederne er lavet på flamingo-hoveder. Vi talte om, hvordan vi skulle gøre skulpturerne forskellige. Drengene besluttede, at deres figur skulle have en kasket, og pigerne bestemte sig for at lave en lang hestehale til deres skulptur.
Til sidst satte vi alle delene sammen. De svageste steder blev forstærket, og bogen sat sammen med figuren.
Det var en stolt børnegruppe, der forsigtigt bar skulpturene ned på biblioteket, hvor de nu ligger og pynter.
Hvis du er interesseret i en grundig gennemgang af forløbet, kan du finde inspirationshæftet her.
Hej
Super gode projekter.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at lave tapeskulptur med mine 2 klasser.
Men skal bruge et ca. antal tape der er blevet brugt. Så vi kan få det bestilt hjem.
Kunne se du havde skrevet fælles beskeden, men den hjælper mig ikke så meget angående antal af tape rullerne. Håber du kan hjælpe.
Mvh. Kate
vi har hos os brugt vita wrap inderst og 20-30 meter malertaperulle udenpå til 1.2.klasse.
mvh annmari ludvig andersen
Kære Annmari
Det lyder spændende! Har du nogle billeder?
Med venlig hilsen FruBilledkunst
Hvor er den bare fin.
Når nu de modellerede ovenpå kroppen, var der så noget under tapen, eller klistrede I direkte på tøjet? Ligesom I havde plastikhandske på, da I lavede hænderne 🙂
På forhånd tak for svar 🙂
Kære Karin
Der er husholdningsfilm under 🙂
Hvor er det bare nogle flotte skulpturer! Hils børnene og sig det!
1: hvor meget tape havde du bestilt hjem?
2: vendte tap’en med klister-siden ind mod modellen eller væk fra modellen – altså i forhold til når tap’en skal klippes af igen!
3: kunne alle børn holde sig beskæftiget på hvert hold? Alle kan jo ikke putte tape på, på en gang !?
Er virkelig blevet inspireret – tænker at lave det med en af mine klasser i billedkunst!
Tak!
Kære Maria, Dea og Jane
Tak for jeres hyggelige hilsner
Jeg vil prøve at besvare jeres spørgsmål samlet her:
Hvor meget tape jeg bestilte hjem?….. Alt for meget er svaret 🙂 Jeg var selv meget i tvivl om hvor meget, der gik til, så jeg bestilte rigeligt. Vi lavede skulpturerne færdige dagen før vinterferien, så jeg har ikke fået gjort det reelle forbrug op endnu. Det er bare ganske almindelig kontortape af den billigste slags.
Klistersiden skal indad, men der skal flere lag på.
Skulpturerne er lavet af 2. klasse. Der er 23 elever i klassen og vi har ca. én klokketime om ugen. Gruppearbejde er altid svært, så jeg satte papir og farver frem, så dem, der havde brug for en lille “pause”, kunne tegne frit. Der var hele tiden nogle i den gruppe, men det var ikke de samme. I den perfekte verden uden konflikter af nogen slags, tror jeg godt, at man kan holde alle aktiveret. En gruppe kan tape personen, en mindre gruppe kan arbejde på hovedet, en gruppe kan arbejde på “rekvisitter” – i vores tilfælde bøgerne.
Håber det var en hjælp 🙂
Venlig hilsen¨
FruBilledkunst
Wauw, hvor er de bare flotte! Hvilket klassetrin har du lavet dem på? Har du bare anvendt al. tape?
Du er en kæmpe inspiration 🙂 Tak for dine gode indlæg.
Se fælles svar 🙂
Det er nogle meget flotte skulptur i har lavet. Må jeg spørge hvor mange elever der var med til dette og om i har 1 eller 2 lektioner pr. gang?
Jeg har 25 elever og 2 lektioner ad gangen.
VH
Jane
Se fælles svar 🙂