Gennem corona-skole-tiden har jeg været så heldig at arbejde sammen med min søde kollega Maja Samsing, der har vores klasse i bl.a. n/t og dansk. Vi besluttede os for at lave et tværfagligt projekt om kløver, og jeg synes det blev rigtig godt, så jeg har glædet mig til at dele det med dig.
Maja indledte projektet med at fortælle om kløver. Bagefter læste ungerne nogle læsebøger hun har lavet og løste nogle opgaveark.
Turen var nu kommet til billedkunst-delen. Børnene plukkede hver en kløver og gik i gang med at tegne og male den. De har for kort tid siden fået et akvarelkursus, og det kom dem virkelig til gavn her. Noget af tiden sad vi ude, noget inde, mens vi malede 3 forskellige slags kløver.
Det var virkelig spændende at finde forskelle og ligheder – og det er jo først når man tegner/maler et motiv, at man VIRKELIG ser det. Det var noget af det, der gjorde det super interessant at arbejde på denne måde – først fik børnene en viden, men da de skulle male fik de øje på så meget mere!
Til sidst skulle tegningerne fyldes med iagttagelser og informationer om alt det, de har lært. Det var helt frivilligt, hvad de skrev, men vi lavede en stor brainstorm på tavlen, som de kunne tage udgangspunkt i.
Teknikken svarer faktisk til den multigeniet Leonardo da Vinci brugte – det at tænke både i billeder og ord. Det kan man se på flere af hans skitser – så derfor kalder vi det “Da Vinci-sider”.
Sommerferien står for døren, men vi har lovet hinanden, at det ikke bliver sidste gang, at vi arbejder på den måde. Det var tværfaglighed hvor begge fag virkelig blev tilgodeset, og hvor børnene lærte en masse!
Tak fordi du læste med – jeg håber indlægget har kunnet inspirere dig.
Kreative hilsner
Pingback: Da Vinci-sider – lav dem selv sammen med dine børn – FruBilledkunst
Lige i min ånd. Det er helt fantastisk.