Memory Monday
Denne gang er det et 6 år gammelt indlæg jeg hiver frem. Det er virkelig sjældent, at jeg bruger farveark i billedkunst, men her valgte jeg at give eleverne en optegnet tukan for hurtigt at komme i gang med farvelæren – men generelt er det en bedre idé at tage en kopi af elevernes egne tegninger, og lad dem tegne på kopien (Børn tør mere på en kopi end den tegning, de er blevet glad for).
Idéen kan også bruges til en vikartime, hvis børnene eller vikaren har fået lidt teori om farvelære.
Nogle gange er det godt at fokusere hel tæt. Lige for tiden arbejder jeg med farvelære i et par af mine klasser. Denne lektion var fokus at blande farver ud fra primærfarverne gul, rød og blå med tilføjelse af hvid og sort.
Jeg valgte at give børnene en kopieret tegning, så de kun skulle tænke på at blande farver – egentlig er det jo blot en øvelse, men det gør jo ikke noget, at det ser godt ud samtidig 🙂
Børnene greb opgaven meget forskelligt an. Jeg havde med vilje givet dem en lys kopi for at give dem muligheden for få optegningen til at forsvinde. Nogle valgte at tegne stregerne tydeligt op først. Alle blandede på livet løs og blev begejstret over nye nuancer de havde opdaget. Nogle holdt sig til realistiske farver, mens andre valgte en friere modig koloristisk vej.
Kreative hilsner