Hvor er det altså spændende at have valgfag i billedkunst! I år har jeg tre hold – et hold i 8.klasse og to i 7.
I 8.klasse er vi i gang med et langt projekt, som egentlig startede før corona-hjemsendelsen. Vi brainstormede over verdens problemer – både de helt store som sult og sygdom og de helt nære som ensomhed og skilsmisse.
Hver elev skulle derefter fremstille et værk, der illustrerede problemet. Jeg foreslog dem at bruge neocolor, farveblyanter, grafitstifter og blyanter. En enkelt ville gerne lave en collage, så det fik hun lov til.
Bagefter øvede vi fremlæggelsen, hvor de skulle fortælle om processen, skitser, eksperimenter undervejs, komposition mm. Jeg havde egentlig tænkt at det skulle munde ud i en (uofficiel) karakter, men eftersom jeg ikke havde været så tydelig i mine krav til fremlæggelsen ved starten af projektet, var det lidt svært – I’ve learned my lesson!
Jeg har delt vurderingen op i 6 forskellige kriterier – bl.a.
- sammenhæng mellem idé og udførelse
- håndværksmæssige krav
- begrundelser for valg taget undervejs
Eleverne fik dog en fornemmelse af fremgangsmåden, og det er meningen, at de skal fremlægge deres næste værker på samme måde. Det glæder jeg mig til at se hvordan fungerer!
Deres næste projekt er at forestille sig, at de har et tryllepulver, der kan løse netop det problem de har arbejdet med. Det pulver skal naturligvis have en passende beholder som skal afspejle pulverets egenskaber.
For at lære pladeteknikken lavede vi først en lerpose. De kunne dekorere den som de ville – vi brugte bl.a. pasta og bogstagstempler. De er i ovnen lige nu, så det bliver spændende at se dem igen.
Elevernes næste opgave var at designet af deres tryllepulver-beholder. De tænkte nogle gode tanker, og sidste gang blev krukkerne lavet. I denne uge skal de lave finish på dem – det løfter kvaliteten så utrolig meget.
7.klasserne er også i gang med nogle spændende projekter – men det vil jeg dele i et andet indlæg meget snart.
Kreative hilsner
Hej Tina
Når eleverne skal i gang med at lave deres krukker, skriver du at de skal designe den inden. Betyder det, at de skal lave en billedkrukke? Altså illustrere deres problem gennem krukken?
Vh. Kaja
Præcis Kaja 🙂
Hej Tina
Når eleverne skal i gang med at lave deres krukke, skriver du de skal designe deres tryllepulver-beholder, betyder det så at man gennem krukken kan se problemet, som de vil illustrere? Det vil sige det bliver en slags billedkrukke?
Ja 🙂
Hej Tina
Først og fremmest…TAK fordi du skaber dette fantastiske univers.
Jeg vil gerne kaste mig ud i projektet “Store problemer” + lave en tryllepose. Men…vi har ikke en (fungerende) lerovn på min skole. Vil man evt. kunne lave krukkerne i selvhærdende ler?
Venlig hilsen Ida
Kære Ida
Øv, hvor træls med lerovnen … Man kan sikkert sagtens lave forløbet med selvhærdende ler, men jeg har ingen erfaring med det og desværre kan jeg ikke huske at have mødt nogen som var rigtig begejstret for det materiale …Men du kan jo prøve 🙂
De bedste hilsner
Tina