2.klasse arbejder med skitser og ler

I første klasse arbejder jeg aldrig med ler – primært fordi vi kun har 45 min sammen om ugen, og det er simpelthen for lidt tid til det.

Når vi første gang skal arbejde med ler – altså som regel på et tidspunkt i 2.klasse – er lermonstre mit favorit-projekt. Vi tager udgangspunkt i James De Rossos skønne lermonstre. Vi taler om hvad et monster er, og hvordan det, at arbejde med monstre, kan gøre monsteret derhjemme under sengen lidt mindre farligt.

Btw …. det hjælper desværre ikke på sokkemonsteret – det er stadig lige så farligt!

Efter at have set på nogle af DeRossos monstre, taler vi om fællestræk. Hans monstre har stort set altid en funktion.

Enten er de krukker, tandbørsteholdere, slik-skåle, urtepotter eller lignende. Dernæst har de alle runde øjne med en sort prik, men ingen næse. En del af dem har også stribede horn. 

Derefter var tiden kommet til at finde skitsebøgerne frem. Vi talte lidt om lerets natur. At det kom fra jorden, og at man ikke kan forme en balletdanser med en kæmpe kjole stående på et ben.

En del børn havde prøvet at forme figurer i bolledej, og det giver dem en erfaring, de kan bruge, når de skal tænke i mulige former.

Børnene gik i gang med at tegne deres idéer. Mit oplæg var, at de skulle tegne 3 skitser hver – men nogle af børnene gjorde rigtig meget ud af tegningen og nåede kun 2, og det var helt ok. Der var også nogle, der slet ikke var til at stoppe, og nåede op på 5-6 skitser, fordi de simpelthen boblede over af kreative idéer.

Min tanke var, at tegninger “kun” skulle stå som blyantstegninger, men nogle af børnene ville meget gerne farvelægge deres monstre med farverne fra penalhuset, så det fik de lov til.

Desværre var jeg også nødt til at forberede børnene på, at “leret også bestemmer”, og ikke alt det man planlægger, kan lade sig gøre.

Som regel er der også et par stykker, der ikke får lavet en krukke, fordi den falder sammen undervejs – alt det prøver jeg at forberede eleverne på, inden vi tager fat i leret. Hvis man har god tid – måske fordi man kan lave timeombytninger – kan man selvfølgelig giver børnene flere forsøg, men det er vanskeligere hvis man er faglærer.

Har du lavet lermonstre med din klasse? Det er et sjovt projekt!

God arbejdslyst

 

Print Friendly, PDF & Email

2 tanker om “2.klasse arbejder med skitser og ler”

    1. Hej Bettina
      Tak for de pæne ord.
      Jeg bruger (næsten) altid hvidler uden chamotte eller med meget fine chamotte-korn.
      De bedste hilsner FruBilledkunst / Tina

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.