Til dig, der skal have billedkunst i 5.klasse næste skoleår

Når eleverne kommer i 5.klasse, kan man får alvor udfordre dem!

Desværre er det vejledende timetal halveret i 5.klasse, så det kan være svært at nå alt det man gerne vil, og af samme grund har jeg kun sat 4 projekter ind i planen. Der er dog – som altid – gode forslag til hvad du kan supplere med nederst i indlægget.

 

Opstillinger med inspiration fra Wilhelm Lundstrøm

Mal parafraser af Wilhlem Lundstrøms kendte og ikoniske opstillinger.

Du kan se lidt fra vores forløb her.

Forløbet giver dig også mulighed for at komme omkring kunsthistorien. Hvis du har brug for mere viden om kubismen, kan du finde det sammen med et kort slide-show her.

I undervisningshæftet får du trin-for-trin vejledning til at guide børnene i optegningen af 3 forskellige opstillinger – lige til at gå til ….

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan genkende Vilhelm Lundstrøms opstillinger
  • Jeg kan fortælle, hvad der er specielt for hans opstillinger
  • Jeg kan male en opstilling inspireret af Vilhelm Lundstrøm

Fotoalfabetet

Et fint fotoprojekt, hvor børnene virkelig oplever, at det er en god idé at løfte i flok.

Alfabetets bogstaver fordeles mellem børnene, der derefter skal ud for at finde bogstavet i deres nærmiljø. Eleverne skal til sidst danne ord ud af den fælles billedbank.

Læs om projektet her.

Du kan finde undervisningsmaterialet her.

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan beskære et foto
  • Jeg kan redigere et foto
  • Jeg kan oploade et foto til klassens billedbank (f.eks. i dropbox, google drev…)
  • Jeg kan downloade fra klassens billedbank

 

Tapeskulpturer

Tapeskulpturer er opsigtsvækkende og imponerende – uanset om du vælger “bare” at lave en lille håndskulptur eller en “full size” skulptur med diverse kreativt tilbehør.

Det er desuden overkommeligt i pris og sviner kun en lille procentdel af, hvad gips gør.

Se billeder af Jenkins vilde tapeskulpturer og bliv inspireret til at lave forrygende installationskunst.

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan lave en tapeskulptur
  • Jeg kan forklare hvad en tapeskulptur er og hvordan den bliver fremstillet
  • Jeg kan deltage i kulturprojekter

Lær perspektivtegning

Mit perspektiv-forløb er delt op i 4 dele med stigende sværhedsgrad. Først en fotoudfordring, dernæst to øve-billeder og til sidst skal børnene tegne et værelse med et forsvindingspunkt.

Hvis du ikke føler dig tryg ved at skulle undervise i perspektivtegning, kan alle disse forløb faktisk klares med kopiarkene. Der er ganske lidt forberedelse tilbage til dig.

Du kan læse om projektet her.

Undervisningsmaterialet finder du her.

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan forklare, hvad et forsvindingspunkt er
  • Jeg kan bruge perspektivtegning til at få dybde ind i et billede

Til sidst en håndfuld idéer du kan supplere med, hvis du har tid og lyst:

Portrætter fra gamle dage

En alternativ måde at arbejde med portrætter på – at give dem et gammeldags look. I hæftet er der masser af kopiark, så eleverne kan lære at tegne “gammeldags” tøj og lave frisurer der passer til.

 

Du kan læse om forløbet her.

Undervisningshæftet med masser af kopisider finder du her.

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan tegne et portræt
  • Jeg kan farvelægge med valørfarver
  • Jeg kan tegne forskellige frisurer og klædedragter

Rundetårn

Skønt farverigt billede af Rundetårn. Måske et samarbejde med historie om Christian IV?

Billederne er inspireret af den spændende franske maler Robert Delaunay. Han malede adskillige malerier af Eiffeltårnet (Det har jeg også lavet et hæfte om), men dette projekt er en dansk pendant.

Du kan læse lidt om projektet her, og her kan du finde undervisningsmateriale med trin-for-trin vejledning til optegningen.

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan tegne Rundetårn
  • Jeg kan male det i fauvistiske stil (med meget kulørte farver)

Antiloper

Umiddelbart ser det måske svært ud at tegne antiloper, men med de udførlige trin-for-trin-beskrivelser, er det lige til at gå til. Samtidig er det er super flot forløb, der kan drejes i enten en naturalistisk eller en koloristisk retning – en perfekt udfordring for en 5.klasse (men kan også bruges i en 4.klasse).

Læs om forløbet her og se flere flotte billeder. Hæftet kan du læse om her.

Forslag til læringsmål:

  • Jeg kan tegne en antilope

  • Jeg kan få hornene til at se snoede ud ved at lave lys og skygge
  • Jeg kan argumentere for mit farvevalg

Lerraslere

Et kort forløb (2 gange) hvor eleverne lærer at forme en lerkugle med små lerperler indeni, kuglen rasler, når den er brændt.

I forløbet lærer eleverne flere teknikker – bl.a. jydepotte-metoden, trimning og glitning. Forløbet er super som indledning til et lerprojekt, da eleverne lærer noget om lerets muligheder (og begrænsninger) … men kan også bruges som en lille lækkerbidsken – f.eks. til årets sidste timer.

Ingen FFM’ere desværre – forløbet er mest hygge og teknik-indlæring.

Læringsmål: 

  • Jeg kan forklare og demonstrere, hvad jydepottemetoden er
  • Jeg kan forklare og demonstrere hvordan man trimmer og glitter en lerfigur

Efter 5.klasse får mine elever deres egen bog med hjem. Brug gerne årets sidste time til at evaluere, hvad I har lavet i løbet af årene. Det er altid sjovt at for dem at mindes gamle projekter og se deres fremskridt. 

Her kan du finde mine andre planer:

God arbejdslyst.

Venlig hilsen

Husk fortsat med at bruge Min egen bog

 

 

Print Friendly, PDF & Email

2 tanker om “Til dig, der skal have billedkunst i 5.klasse næste skoleår”

  1. Jeg har købt dit hæfte med Wilhelm lundstrøms. Da jeg ikke er uddannet billedkunstlærer havde jeg håbet at der var en udførlig vejledning fra start til færdigt billede. Jeg savner vejledning i hvordan man laver skygger og maler billederne med akvarel.
    Jeg har tidligere brugt dit hæfte: Lær børn at tegne, som var meget brugbart.
    Hvor kan jeg finde noget med skygger og akvarel?
    Skønne hæfter med god inspiration og altid et flot resultat.

    1. Kære Jette
      Tak for din hilsen.
      Du kan finde skyggerne indtegnet (til det store billede) på trin 15-16, til billedet med appelsinfadet og bogen, kan du finde det på trin 9. På begge billeder er skyggen indtegnet med gråt for at markere at det skal males med en lysere farve.
      Mht akvarel: Jeg foreslår, at du finder Lundstrøms original på nettet (f.eks. her: og printer et eksemplar til hver elev. Tal sammen om hvordan farven skifter fra lys til mørk.
      Lad eleverne eksperimentere med at blande farverne på et stykke kopipapir. Kanden og skålene er en blå med en anelse sort – og varierende mængder af vand.
      Den blå farve i baggrunden kan også gøres mørkere og lysere med afhængig af mængden af vand.
      Hvis du vil give børnene et mere omfattende akvarelkursus, har jeg også lavet et hæfte med det.
      Håber det kan hjælpe dig videre Jette 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.