3.klasse har nu gjort deres plakater færdige. Måske kan du huske, at jeg i foråret bloggede om starten af forløbet….
Børnene startede med at analysere en masse af Per Arnoldis plakater. Vi talte om hans teknik og farvevalg.
Derefter malede børnene en lille bowlerhat-parafrase. Linket er til 5.klasses billeder, men oplægget var helt det samme….
Næste trin var brainstorming over emner til plakater. Vi valgte at tage udgangspunkt i børnenes hverdag – primært skolen og fritidsinteresser.
Børnene har lavet farveprøver på forskellige farveholdninger.
5.klasse malede derefter deres plakater med dækfarve.
Jeg besluttede at prøve en anden teknik med 3.klassen – nemlig digital farvelægning.
Det er både hurtigere og nemmere.
Samtidig får vi dækket et FFMmål mere ind …
I klassen har jeg en håndfuld elever med rødder andre steder end Danmark. De fik lov til at lave plakater om deres land:
Nogle af børnene har oplevet forfærdelige ting. En elev fra Congo lavede disse plakater:
En brændende by og en bedrøvet bange kvinde, der flygter med sine få ejendele på hovedet – det er kommunikation, der rammer lige i mellemgulvet! Især når det kommer fra en elev i 3.klasse ….
Kreative hilsner fra
Pingback: Billedkunst-årsplan for 3.klasse – ny og forbedret udgave | FruBilledkunst
Pingback: Når ung kunst råber højt | FruBilledkunst
Vældig inspirerede, og min konstante dårlige samvittighed, digitalt billedarbejde.
Kan du mon henvise til en uddybning af digital farvelægning?
På forhånd tak.
Pia
Kære Pia
Jeg har et hæfte lige på trapperne, hvor jeg gennemgår hele forløbet, og hvor der er “proces-sider” til børnene og netop den digitale farvelægning…. Hvis du vil arbejde med plakater, vil jeg anbefale dig at have tålmodighed en uges tid – så kommer det.
Vi har farvelagt børnenes tegninger i app’en Colorscape.
Venlig hilsen
FruBilledkunst/Tina