Inspirationshæfter

Kunne du tænke dig at spare forberedelsestid?

Vil du gerne have begejstrede elever og forældre?

Vil du gerne kunne lave fagligt velfunderede forløb?

Mange har allerede meldt tilbage, at de har haft stor gavn af disse hæfter. Forløbene er lette at gå til og gennemprøvede med helt almindelige folkeskoleklasser – altså i en hverdag, der sandsynligvis ligner din!

Hæfternes indhold er varierende, men de indeholder typisk trin-for-trin vejledninger, tips, eksempler på børnebilleder og en stor kopidel.

Måske har du ikke prøvet at købe e-bøger før, og føler dig usikker over for det.

Derfor får du lov til at prøve det – KVIT OG FRIT. Du kan få “Se giraffen” HELT GRATIS. Du “køber” den via Saxos side – men som sagt, behøver du ikke at tage kortet op af lommen! Hvis der er noget, du er i tvivl om, kan du hente hjælp hos Saxo – enten ved at maile eller ringe: 38 15 05 10.

Når du har oplevet, hvor hvor let det er at gå til, og set børnenes flotte billeder, kan du prøve nogle af andre hæfter.

Hæfterne udgives i to ens udgaver med forskellige rettigheder og priserne er lave. En “enkeltbruger-licens” koster 29 kr incl moms (som IKKE må deles), og en afdelingslicens koster 119 kr ex. moms (som må deles på afdelingen).

Klik på bøgerne og læs mere.

Undervisningsforløb i billedkunst. Projektet er gennemført i 1. og 5. klasse, men kan nemt tilpasses andre klassetrin. I hæftet bliver du guidet gennem hele forløbet, får råd om materialevalg og et lille galleri af børnebilleder. Hæftet er også velegnet for børn og voksne begyndere til selvstudium. 30 sider i PDF-format incl. 3 minihæfter, du kan printe og bruge direkte i din undervisning: "Tegn en tukan", "Flere tukaner" og "Baggrundsidéer"

 

Nye indlæg

Billedkunstfaget er i fokus

Jeg blogger også på Folkeskolen. For kort tid siden fik jeg en kraftig kritik på et af mine indlæg, hvor 3.klasse havde tegnet katte. En læser hævdede, at det kun var aktiviteter uden mål – og på lang sigt ville forløb som mine ødelægge undervisningen.

Tilsvarende kritik så jeg for kort tid siden i en lille lukket facebook-gruppe. Fælles for kritikkerne er dog, at de ikke har sat sig særlig meget ind i mit materiale, for “dommen” falder på baggrund enkelte guidede tegneforløb.

Her er mit svar til dem og andre kritikere:

Kære kritikere af min blog

I bund og grund er vi nok slet ikke så uenige.

Billedkunstfaget er et af de vigtigste i folkeskolen, og vi skal undgå at det bliver udvandet af skabelon-formning uden nogen relevans. Det skal vi kæmpe og argumentere for.

For nylig så jeg en idé på pinterest, hvor en pige lagde en snor med maling ind i en bog, lukkede bogen og derefter trak snoren ud. Da hun igen åbnede bogen, var der et smukt mønster. Kunne jeg finde på at bruge sådan en idé i min undervisning eller på min blog? Nej, aldrig! Der er ikke noget fagligt mål med det.

Men for at kunne et sprog, må man øve sig. Det gælder også billedsproget. Når man bruger guidet tegning, så lærer man en teknik til at angribe et motiv. Hvordan gør jeg, når jeg skal tegne f.eks. en kat?

Alt for mange lærere giver børnene for lidt hjælp – de skal tegne katten, svømmehals-turen eller ferieminderne uden visuelle referencer og træning i at opdele et motiv i mindre dele, og det er ret svært for de fleste.

Hvis vi ikke hjælper dem på vej og giver dem konkrete redskaber til at tegne, så taber vi dem. Det er et faktum, at de fleste børn holder op med at tegne/male før de når 5.klasse.

Så lad os guide dem nok til, at de ikke mister troen på egne evner – også selvom det kan kræve træning i tegning – f.eks. af giraffer, vaskebjørne og pandaer (som jo ikke er mere fremmedartede end at de også lærer om dem f.eks. faglig læsning i 2.klasse på en del skoler).

Lad os give dem kulturhistorie (Som i mine forløb, hvor de arbejder med Picassos guitarcollager, Rosina Wachtmeisters katte, Lundstrøms opstillinger eller Arnoldis plakater – blot for at nævne nogle).

Lad os give dem træning i teknikker (som f.eks. i mit blyantstegnings-forløb, snemændene i pastel, tegning på iPad eller perspektiv-tegning).

Lad os give dem et sprog til at beskrive det de ser (som f.eks. i mit meget store arkitekturforløb eller plakatforløbet).

Lad os kæmpe billedkunstfaget – sammen 🙂

Til sidst vil jeg gerne jer kritikere af min blog en udfordring: Start selv en blog, hvor I måned for måned videregiver jeres forløb. Det er en af de bedste og mest effektive måder at få udbredt sit budskab.

Venlig hilsen

Tina Kejlberg / FruBilledkunst 

PS Her er nogle gode råd til oprettelse af en blog.

Guide – 1.del

Guide – 2.del

  1. Billedkunst-årsplan for 5.klasse Skriv et svar
  2. Billedkunst-årsplan for 4.klasse – ny udgave 1 svar
  3. Billedkunst-årsplan for 3.klasse – ny og forbedret udgave Skriv et svar
  4. Billedkunst-årsplan for 2.klasse – ny og forbedret udgave 2 svar
  5. Billedkunst – årsplan for 1.klasse – ny og forbedret udgave 1 svar
  6. Katte i 3.klasse – et miniforløb før ferien Skriv et svar
  7. Søpapegøjer – 1. og 4.klasse Skriv et svar
  8. Tværfagligt samarbejde om Færøerne eller Island? Skriv et svar
  9. Væk fra lokalfarverne – Rundetårn i 4.klasse 4 svar