Hvordan lærer man at tegne? (Del 2) Abstrakt tegneleg

Så har børnene været igennem første del, hvor jeg introducerede formalfabetet, og de lavede den første øvelse. Arbejdsgangen for næste trin ser sådan ud:

2. gang:
Abstrakt tegneleg

  • Børnene får et stykke papir og indtegner en ramme. Jeg bruger en af de nederste rammer fra kopiarket, jeg udleverede første gang. Her er tegningen kun i A6 format, hvilket gør det til en overkommelig opgave at farve det helt ud. (A5-formatet kan også gå, hvis man har nogle meget tålmodige børn).
  • Jeg giver børnene Lyra Ferby farveblyanter. Mona Brookes bruger tusser i sin bog, men jeg elsker de smukke farveblandinger man kan få med bløde farveblyanter.
  • Jeg giver herefter nogle instruktioner, som børnene udfører. Jeg tegner for på tavlen/et stort stykke papir, men understreger hele tiden, at det kan gøres på mange forskellige måder. Når jeg tegner for, giver det de usikre børn mere tryghed – de kan jo “bare” kopiere mine streger.
  • Instruktionerne kan f.eks. være: “Tegn 4 linjer. De skal gå fra kant til kant. De må gerne krydse hinanden. Du skal bruge 2 forskellige farver – Værsgo“.
  • “Tegn 3 klatter af forskellig størrelse med en ny farve. Du bestemmer selv, hvor de skal være – Værsgo”.
  • “Med en ny farve tegner du 2 vinkler. De skal begynde og slutte ved rammenkanten – Værsgo”
  • “Tag en ny farve. Start i den ene klat og tegn en bue til rammekanten. Gør det samme fra de andre klatter – værsgo”.
  • “Tegn 2 elastikformer med en ny farve – værsgo”
  • “Farv hele billedet. Du må gerne tegne flere former. Der må gerne være 2-3 hvide rum – resten skal farves”.
Bagefter viser jeg dem nogle tips til flot farvelægning:
  1. Tryk hårdt, så farven “skinner”
  2. Bland gerne 2-3 farver. Det er meget mere interessant med en blandet gul-orange end en ren orange.
  3. Brug hvid eller ferskenfarvet til at glitte farverne sammen. Vi kalder det “smelte farverne sammen”.
  4. Jeg viser dem også, hvordan man kan lave bløde farveovergange. Specielt gul-orange-rød hitter hos drengene. (Vi kalder dem ildfarver!)
  5. Nogle gange opfordrer jeg de hurtigste til at lave mønstre oven i deres farvede felter.
Når billederne er færdige, plejer jeg at beskære dem, lime dem op på et stykke sort kardus og udstille dem. Selvom det i virkeligheden bare er en øvelse, bliver børnene faktisk meget glade for deres billeder.

Jeg ved godt, at jeg er meget detaljeret – Kan I bruge det til noget?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

22 tanker om "Hvordan lærer man at tegne? (Del 2) Abstrakt tegneleg"

  1. Kære Fru Billedkunst.
    Det er helt fantastisk det su laver, både for dine elever og for os, ved at fortælle os hvordan du gør. Jeg har ikke linjefag i billedkunst og selvom jeg nyder faget, kan det være svært at finde ideer. Jeg har 3 første klasser i år og er virkelig taknemmelig for din blog.
    Jeg er på udkig efter Mona Brookes bogen, men kan se forskellige udgaver på Amazon. Ved du hvad forskellen er på dem?

    • Kære Tabita
      Tak for de pæne ord og velkommen her 🙂
      Mht. Mona Brookes bøger: “Drawing with children” er absolut den bedste. Det er den, der ændrede min undervisning! “Drawing for older children and teens” er slet ikke så systematisk, men handler mere om at finde sin egen stil. Den er også læseværdig, men slet ikke så genial som den første (i mine øjne).
      Skriv endelig, hvis du får flere spørgsmål Tabita 🙂
      Kreative hilsner fra
      FruBilledkunst

  2. Jeg synes det er helt fantastisk at du beskriver nøjagtig hvordan du gør.
    Jeg underviser i billedkunst, men har haft meget svært ved at gribe konkret undervisning an.
    Du er den der gør det muligt for mig, da man altid kan finde hjælp og inspiration hos dig. Materialet er let tilgængeligt og lige til at bruge. TAK.

  3. Tak for god inspiration. Jeg er billedkunstlærer i en 2. klasse og har ladet mig inspirere af systematikken i den tegneindlæring du præsenterer her. Keep up the good work!

  4. 1000 tak for super inspiration. Jeg læser til lærer på snart 3. år og skal have billedkunst på linie, så jeg suger til mig. TAK tak tak.

  5. Hejsa Fru Billedkunst. Vil lige sige at jeg er ovenud begejstret for din side. jeg arbejder med specialbørn i alderen 13-18. En alder hvor mange jo desværre ikke længere tegner, fordi det ikke “ligner “noget i deres egene øjne. Jeg siger dig nogle timer jeg har haft med op-art. Selv de store knægte sidder i dyb koncentration og arbejder. Det er så godt. Tusind tak for dine udførlige instruktioner.

    • Mange tak Elsebeth. Det glæder mig meget at det tænder dem. Jeg skal undervise en flok efterskolelærere i november, så det er dejligt at have dit budskab om at det virker for dig med store elever.
      Har I lyst til at vise noget af det frem her på bloggen?

  6. hej fru billedkunst.
    er nød til lige at takke for din blog spækket med gode ideer og læring. jeg er lige startet med at undervise i billedkunst og min klasse har indtil nu lært at doodle og vi er igang med formfamilierne, jeg er meget taknemlig for din blog, den hjælper mig som er nybegynder op på et højere plan. gad godt være elev i en af dine klasser 🙂
    hilsen Charlotte

  7. Pingback: Hvordan lærer man at tegne? (Del1) | FruBilledkunstFruBilledkunst

  8. Pingback: Hvordan lærer man at tegne? (Del 5) - Ugler | FruBilledkunstFruBilledkunst

  9. Pingback: Dessertglas ... mere inspiration fra Thiebaud | FruBilledkunstFruBilledkunst

  10. Pingback: Hvordan lærer man at tegne? (Del 4) - Den første fugl | FruBilledkunstFruBilledkunst

  11. Systematikken var også det jeg faldt for da jeg fandt bogen på biblioteket for snart mange år siden. Jeg kan anbefale den engelske nye udgave, som er revideret med et solidt kapitel til undervisere – du kan klikke på billedet af den, hvis du er interesseret – men ellers bare hæng på… Jeg skriver videre – opmuntret af din dejlige respons.

  12. Hej igen!
    Jeg underviser i indskolingen, og har god erfaring med at undervise i det at tegne, men har aldrig fundet noget der ser så systematisk ud, som det du præsenterer her.
    Ville mægtig gerne finde den der kære bog, men det virker desværre håbløst. Hænger fast her, og får inspiration!
    Tak fordi du vil dele dit arbejde!

  13. Tak for hurtig respons Pia.
    Jeg har prøvet forløbet af en hel del gange efterhånden – både med indskolingsbørn og mellemtrinsbørn. Man kan selvfølgelig gå lidt hurtigere over nogle af tingene, hvis børnene er lidt større. De fire øverste eksempler er fra en 4. Klasse. Hvilke trin underviser du på?

  14. JA!
    Har prøvet at få fingrene i en dansk udgave, ind til videre uden held!
    Nu fulgte jeg måske ikke helt med, men hvilken målgruppe er ovenstående rettet mod?
    Pia

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *