Fyrtårn i 1.klasse – proces-billeder

1.klasse arbejder videre på deres små fyrtårns-malerier.

Fyrtårn - FruBilledkunst - 1klasse

Måske husker du, at jeg for kort tid siden bloggede om min betænkelighed ved at kaste mig ud i dette projekt …. Og hvordan “mine” dejlige børn løste opgaven rigtig godt …

dækfarve

Vi har nu været i gang med at male. Vi arbejder med dækfarve på små lærreder, og bruger låg fra isbøtter som paletter.

Vi lægger et stykke madpapir på, så oprydningen går så hurtigt som muligt.

 

Himlen

Som hovedregel køber jeg kun grundfarverne af malingen og lærer børnene at blande nuancer. Først malede de himlen hvid, og mens malingen var våd, malede de lidt blåt oveni – det gør det meget lettere for dem at styre processen, så man ikke ender med en blåbær-blå himmel. Til sidst fik de tilbudt en lille dråbe rød maling, hvis de gerne ville have lidt violet i himlen – men det er en svær proces, og nogle af børnene syntes det var meget svært at styre, og har fortrudt den lilla farve … Det har jeg lovet dem at vi kigger på lidt senere.

FruBilledkunst - Fyrtårn undervejs (2)Havet

Vi talte om at havet kan have mange farver. Ved siden af den blå og hvide farve, fik børnene en dråbe gul, for at gøre vandet mere grønt. Mange af eleverne ville gerne have bølger, så vi snakkede om, hvordan man kunne duppe dem frem med hvidt på penslen.

Til sidst fik de en lille dråbe sort for at mørkne horisontlinjen i den endnu våde maling. Der burde jeg nok have givet dem en mindre pensel – men nogle ting ser man jo først bagefter 🙂

FruBilledkunst - Fyrtårn undervejs (1)

Skrænten

At blande en smuk brun farve er altid en god udfordring for eleverne. Jeg skrev “opskriften” op på tavlen, og bagefter blandede vi “i takt” for at alle skulle føle sig trygge.

På tavlen skrev jeg: Brun = GUL + RØD + BLÅStørrelsen på skriften angiver mængden af farve. (Mest af den gule – kun lidt blåt).

20130531-230613.jpgVed siden af tegnede jeg en farve-cirkel. Hvis blandingen ikke giver en smuk brun, men bliver f.eks. for meget grøn, justerer man ved at blande lidt af den modsatte (komplementære) farve i – i dette tilfælde rød. Bliver farven for blå, skal der lidt mere orange i (dvs. mere gult og rødt).

 

Både børnene og jeg glæder os allerede til næste gang, hvor vi fortsætter med jorden og tårnet. Jeg håber du har lyst til at kigge med 🙂

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *