Camilla: Er der noget nyt?

Måske har du set mit nye reviderede tegnekursus?

…. Og måske har du ligesom Camilla tænkt over, hvilken forskel, der er på det nye kursus, som jeg sælger, og det gamle kursus, som ligger frit tilgængeligt her på bloggen…. Hvorfor betale for noget, man kan finde gratis?

Det er et meget fornuftigt spørgsmål, så derfor har jeg besluttet mig for at forklare forskellen.

Mit gamle kursus ligger tæt op ad Mona Brookes’, men efterhånden har jeg drejet det en del, så nu tænkte jeg, at det var tid til et revideret og grundigere kursus.

Tegnealfabetet

Ligesom tidligere starter jeg med at gennemgå tegnealfabetet, men jeg har opdaget, at der var nogle ting, jeg aldrig brugte fra det oprindelige tegnealfabet, og nogle kategorier, jeg havde meget brug for at udvide – så derfor er det nye tegnealfabet en lidt anderledes end det gamle.

I hæftet har jeg desuden lavet nogle øveark, hvor børnene kan genfinde tegnealfabetet i dagligdagsting. Tidligere var det kun noget, vi talte om, men er det blevet meget mere konkret! Børnene tegner direkte oven på billederne, og bagefter prøver de at tegne nogle at tingene efter deres tegnealfabet. Prøv f.eks. at se, hvordan sugerøret “knækker” inde i glasset.

Overlapning

For at skabe dybde i et billede, er essentielt at få trænet overlapning. Lige som i det oprindelige tegnekursus, gør vi det først med geometriske former.

Jeg har lavet et øveark, så børnene kan arbejde videre på egen hånd efter en gennemgang.

Bagefter har jeg indføjet et collageprojekt, hvor børnene laver parafraser ud fra Karin Olesens skønne billeder. Først laver de collagen, og bagefter bliver den udgangspunkt for endnu en træning i overlapning. Bemærk i øvrigt øvearket, der også er nyt.

Den første fugl

Dernæst skal børnene tegne et fuglebillede, men jeg var ikke helt tilfreds med det fra Mona Brookes bog – bl.a. den strittende vinge, generede mig. Derfor har jeg revideret tegningen, og desuden giver jeg 3 forskellige idéer til baggrund.

Der er også et øveark, så man kan forberede børnene på udfordringerne og succesoptimere billederne.

Guidningen er desuden lavet som et lille selvstændigt hæfte, som man kan printe ud. Det er fantastisk at låne ud til Emma, der gerne lige vil tegne en ekstra fugl i Sin Egen Bog, eller til Jonas, som var til fraværende lige præcis den lektion, hvor jeg guidede optegningen. Nu kan jeg hurtigere hjælpe ham, mens resten af klassen fortsætter forløbet.

Hvad så bagefter?

Efter fuglebilledet kan man sådan set gå i gang med et af de andre tegneprojekter, men jeg har alligevel indføjet endnu et tegneforløb – et revideret ugleprojekt – igen med øveark og selvstændig tegneguide, der kan printes.

Øveark

I hæftet finder du også 6 tegnetræningsark. De er geniale at begynde timen med – dels kommer der ro i klassen, dels træner de både iagttagelse og finmotorik. 

Netop iagttagelse er yderst vigtig, når man tegner. Derfor er der også 4 ark, hvor børnene skal finde makkeren blandt 4 kort. “Det er lidt svært, men sjovt”, siger ungerne fra 1. klasse. 

Konklusion

JA – der er faktisk en del nye ting i det nye tegnekursus (udover, at det selvfølgelig er rart at have tingene samlet i et hæfte, fremfor på løse print fra bloggen)

Du kan købe hæftet enten med afdelingslicens, så I kan dele det på din afdeling, eller med “enkeltlicens“, hvis du bare gerne vil have dit eget hæfte

Så endnu en gang tak for spørgsmålet Camilla.

Kreative hilsener fra 

PS Jeg vil være meget taknemmelig, hvis nogle af jer, der har købt hæftet har lyst til skrive en anbefaling på Saxo ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 tanker om "Camilla: Er der noget nyt?"

  1. Pingback: Hvordan lærer man at tegne? (Del 2) Abstrakt tegneleg | FruBilledkunst

  2. Pingback: Hvordan lærer man at tegne? (Del1) | FruBilledkunst

  3. Pingback: Hvordan lærer man at tegne? (Del 4) – Den første fugl | FruBilledkunst

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.