Byhuse – 3. og 5. klasse

arkitektur i billedkunst - www.FruBilledkunst.dkSå er elevernes huse blevet færdige, og jeg har glædet mig til at vise jer dem. arkitektur i billedkunst - www.FruBilledkunst.dkHvis du ikke har læst første indlæg om forløbet, kan du finde det her. Børnene har været meget aktive og kreative. Det var sjovt at se, hvordan de inspirerede hinanden. Jeg fortæller altid, at det er en ÆRE, hvis nogen låner en af ens idéer – det er en ros til personen, at han/hun har fundet på noget, der er så godt, at det er værd at lave noget magen til. På den måde har vi fået ordene “aber efter” ud af lokalet.arkitektur i billedkunst - www.FruBilledkunst.dk

Efter børnene havde tegnet husene op og fyldt dem med detaljer, er de malet med farveblyanter. Vi har brugt Lyra Super Ferby og Faber-Castels tykke vandopløslige farveblyanter. Jeg beder altid børnene om at have mindst to lag farve over det hele. Det giver en dybere og meget mere interessant farve.arkitektur i billedkunst - www.FruBilledkunst.dkDe børn, der valgte de vandopløslige farveblyanter, fik en lidt fugtig serviet, til at “trække farven ud”.

arkitektur i billedkunst - www.FruBilledkunst.dkVi talte også en del om, at vinduerne fungerer som spejle. Ofte er det himlen, der spejles, så derfor bliver de forskellige nuancer af blå.arkitektur i billedkunst - www.FruBilledkunst.dkJeg har flere arkitektur-idéer i ærmet, så da børnene havde malet deres hus færdigt, kopierede jeg tegningerne, så vi kan arbejde videre med kopierne uden at originalerne kommer noget til.arkitektur i billedkunst - www.FruBilledkunst.dk

Forenklede fælles mål – 3.-5. klasse – fase 1skaermbillede-2016-09-21-kl-18-08-56Det har undervejs været en fornøjelse at høre eleverne bruge arkitektur-ordene … “Jeg vil lige tegne en fransk altan” …. “Synes du, at der skal være et facadebånd der?” etc.

Jeg blev stoppet af en mor den ene morgen. Hun fortalte, at datteren var begyndt at  kommentere husfacader, når de var ude på tur – “Se, der er en kvist” – “Se, det hus har trappetag”.

Det er et dejligt lille bevis på, at man får øjnene op for sin omverden, når man har billedkunst 🙂 …. Billedkunst er et af skolens vigtigste fag!arkitektur i billedkunst - www.FruBilledkunst.dkFølg med her på bloggen, hvor jeg snart vil vise næste skridt i vores arkitekturforløb 🙂

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

8 tanker om "Byhuse – 3. og 5. klasse"

  1. Hej Tina
    Jeg finder ofte inspiration her på din blog.
    Det er et meget inspirerende forløb du har lavet omkring arkitektur, og når det jo fylder så utroligt meget i målene er det jo bare med at komme i gang. Jeg har ligesom dig støvsuget nettet for ideer til at arbejde med arkitektur, og det bedste har altså været dit! Har du evt. en liste over de fagord du har introduceret? Jeg er ikke selv alt for opdateret på franske altaner, trappetage og facadebånd.
    Vh Kirstine

    • Kære Kirstine
      Ja, det er et stort emne, og der er meget lidt (næsten intet) at finde på nettet, som egner sig til billedkunstundervisningen, så det har været et kæmpe arbejde at sammensætte et emne. Jeg kan godt skrive listen af fagord til dig, men jeg vil næsten hellere bede dig om et par dages tålmodighed. Så udkommer mit hæfte, og deri er der plancer, du kan bruge printe, der er opgaveark, praktiske anvisninger, billedreferencer og noter til et virtuel byvandring. Selvom den bliver på 60 sider, bliver den solgt til den sædvanlige pris, og jeg er sikker på, at du kan spare rigtig mange timers forberedelse. (Det har i alt fald taget rigtig mange timer at finde og udvælge materialer og sætte struktur på forløbet).
      Kreative hilsner fra
      FruBilledkunst / Tina
      PS – jeg anede heller ikke, at et kirketag hedder trappetag på arkitektsprog 🙂 Nogle børn i min familie kalder det et “legotag”, og det er vel også et godt ord?

      • Jeg vil helt sikkert købe dit hæfte når det udkommer. Jeg har allerede brugt en del timer på selv at blive lidt klogere på arkitektur, og er i den forbindelse stødt ind i diverse lister over bygningsudtryk. Det kræver dog en hel del oversættelses og udvælgelsesarbejde inden det kan præsenteres for elever på i indskoling og på mellemtrinnet. Eksempelvis denne:
        http://www.danskbyggeskik.dk/dictionary/Danskbygningsudtryk.pdf
        Vi har indtil videre kigget meget på forskellige typer af tage, vinduer og døre og er i gang med at lave en idebank med billeder. Jeg bruger en del energi på at få eleverne til at koble deres geometribegreber sammen med arkitekturen.
        Fortsat god arbejdslyst!
        Vh Kirstine

        • Hej igen Kirstine
          Jeg fandt også listen – den er super god, men meget lang. I det hele taget, er emnet jo utrolig stort, så man bliver nødt til at udvælge – og det er ikke let! Balancen mellem at fortælle om alle de spændende detaljer på den ene side og ikke tale dem i søvn på den anden side. Hvad er det vigtigste? Hvad har de brug for at vide for at kunne bruge det i deres egne billeder? Det er et rigtig svært dilemma!
          Hvis du har lyst, må du rigtig gerne sende billeder, når I får lavet noget 🙂
          Med venlig hilsen Tina

  2. Pingback: Byhuse i linoleum | FruBilledkunst

  3. Pingback: Arkitektur som rummelig collage | FruBilledkunst

  4. Hej Fru Billedkunst
    Hvor er det bare nogle flotte og inspirerende tegninger af bygninger. Godt projekt. Bravo til dig og dine elever.
    Mange kreative hilsner
    Lotte på Kos.

    • 1000 tak Lotte – det vil jeg sige videre til dem 🙂
      Hvor er det hyggeligt at høre fra dig igen!
      Bedste hilsner
      Tina

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *